Kto nie doświadczył niewygodnej lub nawet bolesnej jazdy na rowerze? Podobnie jak w przypadku dostosowywania pozycji, wybór właściwego siodełka siodełka ma zasadnicze znaczenie dla zapewnienia przyjemnych i bezbolesnych wycieczek. Niezależnie od tego, czy jeździsz w mieście, na szosie czy na rowerze górskim, musisz znaleźć model damski najlepiej dopasowany do Twojej anatomii. Nie jest jednak łatwo odnaleźć się w tych wszystkich modelach, które często są przeznaczone dla mężczyzn. Na szczęście istnieją specjalne modele dla kobiet lub obu płci. Tutaj pomożemy Ci się w nich odnaleźć.
Modele standardowe
- Profil: zaokrąglony, płaski, półokrągły
- Kanał centralny: gładki, pusty lub perforowany
- Szerokość, długość
- Materiał siedziska i szyn
Typ siodełka
Ważne jest, aby pamiętać, że nie można powiedzieć, że konkretny model będzie Ci odpowiadał. Model można zweryfikować jedynie poprzez wypróbowanie go na kilku przejażdżkach o różnej długości i z różnymi ustawieniami. Oto jednak, co ogólnie mówią użytkownicy i producenci.
Siodełka damskie można sklasyfikować w następujących kategoriach trzy rodzaje kształtów :
Okrągłe
Ogólnie doceniany na długich dystansach i przez rowerzystów szukających komfortu. Ciężar jest często lepiej rozłożony, a kształt ogranicza przegrzanie w miarę upływu czasu.
Płaski
Zaprojektowane z myślą o krótkich dystansach i/lub intensywnym wysiłku. Doceniane w wyścigach wymagających regularnych zmian pozycji.
Półokrągłe
Aby zaoferować wszechstronne modele siodełek, często znajdujemy kształt pośredni między zaokrąglonym a płaskim.
Centralny kanał
Aby ograniczyć nacisk na obszar kroczaniektóre siodełka posiadają kanał w centralnej części siodełka. Kanał ten może być po prostu wydrążony a aby zmniejszyć ciśnienie, lub nawet całkowicie perforowany b aby wyeliminować ucisk w tym miejscu. Ze względu na swoją kobiecą budowę, kobiety są bardziej narażone na nacisk ze strony ciała. To tarcie i nacisk mogą łatwo prowadzić do bólu.
![]() |
![]() |
Szerokość i długość
Szerokość
Wybór szerokości siodełka często zależy od dwóch czynników: rozmiaru miednicy i pozycji na rowerze. W idealnej sytuacji nacisk powinien być wywierany w jak największym stopniu na kości miednicy, znane jako kości kulszowe. W szczególności w kolarstwie szosowym i górskim jest to czasami trudne do osiągnięcia ze względu na sportową pozycję, dlatego ważne jest, aby zdecydować się na konkretne siodełko, aby ograniczyć nadmierny nacisk lub powtarzające się otarcia.
Kobieca anatomia przedstawia bardziej oddalone od siebie kości kulszowe niż u mężczyzn. Dostosowane modele siodełek będą zatem naturalnie szersze. W przypadku siodła męskiego istnieje duża szansa, że obie kulszowe będą znajdować się po zewnętrznej stronie siodła. Cały ciężar rowerzysty będzie wtedy spoczywał na kroczu. Należy pamiętać, że siodełka damskie są również krótsze niż męskie, ponownie ze względu na anatomię miednicy.
W pozycja na rowerze ma również wpływ na szerokość siodełka. Rozkład masy ciała między siodełkiem, kierownicą i pedałami różni się w zależności od tego, czy przyjmujesz pozycję sportową, w której ciężar jest bardziej z przodu, czy bardziej wyprostowaną, w której ciężar jest bardziej wspierany przez sztyce.
Szerokość miednicy określa miejsce, w którym ścięgna podkolanowe opierają się o siodełko. Szerokość siodełka waha się między 135 mm do 165 mm.
Długość siodełka
Ponownie, ze względu na kształt miednicy, siodełka damskie są często krótsze niż modele męskie. Krótkie siodełka (o długości poniżej 250 mm), które są coraz częściej stosowane w kolarstwie szosowym, szutrowym i górskim, pozwalają szybciej znaleźć pozycję i oferują większy prześwit podczas stania z tyłu roweru na stromym zjeździe. Co więcej, krótkie siodełko mniej ociera uda podczas tańca.
Długie siodełka (dłuższe niż 250 mm) są idealne na wycieczki, podczas których pozycja jest mało wymagająca, takie jak triathlony lub kolarstwo wyczynowe.
Materiały i szyny
Materiały
Istnieje wiele różnych materiałów tapicerskich. Podczas gdy plastik zapewnia względny komfort, pianka z pamięcią kształtu lepiej dopasowuje się do anatomii użytkownika. Dotyczy to również modeli skórzanych, które w trakcie jazdy dopasowują się do kształtu pachwiny. Z drugiej strony, żel ma doskonałą reputację w zakresie amortyzacji wstrząsów. Należy jednak uważać, aby nie wybrać zbyt miękkiego siodełka. Jeśli szpilki zbyt głęboko zagłębią się w żel, nacisk będzie również wywierany na wrażliwą tkankę miękką. Z żelem lub bez, idealne siodełko nie powinno być ani zbyt sztywne, ani zbyt miękkie.
Wreszcie, nierzadko zdarza się, że ten sam model siodełka jest oferowany z różnymi materiałami szyn. Oprócz oszczędności na wadze, materiał zapewni również większy lub mniejszy komfort, ale uwaga, będzie to miało wpływ na budżet:
Szyny
Szyna stal jest wygodna, ale to najmniej lekki z oferowanych materiałów.
Szyna aluminium jest mniej wygodna niż stalowa, ale lżejsza.
Szyna tytan oferuje najlepszy stosunek komfortu do wagi, ale za wyższą cenę.
Szyna karbon jest najbardziej responsywna i najlżejsza ze wszystkich.
Przypomnienie: Każdy producent stosuje własne nazwy stopów materiałów szyn (np. TiroX, Kium itp.), które mogą być mylące. Przed dokonaniem wyboru należy więc dokładnie sprawdzić ich nazwę. Należy pamiętać, że szyny karbonowe są zwykle owalne, a nie okrągłe, więc wymagają sztycy podsiodłowej z kompatybilnym wózkiem.
Jakie siodełko powinienem wybrać?
Zależy to częściowo od stylu jazdy.
Na rower miejskipozycja jest często bardzo wyprostowana, a punkty styku znajdują się głównie z tyłu siodełka. Powoduje to nacisk na kości kulszowe (kości miednicy). A szerokie siodełko na tylnej części siodełka.
Z drugiej strony kolarstwo szosowe preferuje pozycję, w której tułów kolarza jest pochylony do przodu nad kierownicą. Siodełko z wydrążonym lub perforowanym kanałem centralnym i pochylonym w dół wylewem zmniejszy zatem nacisk na krocze.
Wreszcie, dla KOLARSTWO GÓRSKIEpozycja jest stosunkowo podobna do tej na rowerze szosowym, choć bardziej wyprostowana. Musisz uważać, aby zachować odpowiednią szerokość siedziska, jednocześnie zmniejszając nacisk wywierany na wrażliwe tkanki miękkie. Siodełko będzie również musiało być mocniejsze, aby wytrzymać uderzenia terenu.
W zależności od Twojej pozycji, im bardziej jesteś wyprostowany, tym większy ciężar będzie rozłożony na siodełku. W takim przypadku zalecamy wybór nieco szerszego siodełka. Należy jednak zachować ostrożność: zbyt szerokie siodełko może utrudniać pedałowanie i z czasem powodować tarcie po wewnętrznej stronie ud. Jeśli cierpisz na ból krocza, wypróbuj siodełko z wydrążonym kanałem środkowym.
Découvrez tous nos conseils & Tutoriels
ROAD - Siodełka
-
Siodełko PROLOGO NAGO R4 PAS 137 Tirox czarne
Zwykła cena 470,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Siodełko PROLOGO DIMENSION Rails T4.0 Black
Zwykła cena 470,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Siodełko SELLE ITALIA NOVUS EVO BOOST SUPERFLOW L Rails Fec
Zwykła cena 188,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Siodełko SELLE ITALIA SLR BOOST L Szyny Manganowe Czarne
Zwykła cena 282,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Siodło PROLOGO NAGO R4 PAS 137 Nack czarne
Zwykła cena 799,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Siodełko PROLOGO DIMENSION NDR Rails T4.0 Anthracite
Zwykła cena 423,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
PROLOGO SCRATCH M5 PAS Tirox Szyny siodełka czarne
Zwykła cena 564,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Siodełko SELLE ITALIA MAX SLR GEL SUPERFLOW L Rails TI316 Black
Zwykła cena 564,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez