Jak wybrać sakwy rowerowe?

Jazda na rowerze jest synonimem wolności. Staje się ona jeszcze większa, gdy można na niej przewozić swoje rzeczy!
Niezależnie od tego, czy jesteś rowerzystą miejskim, zapalonym ROWERZYSTĄ GÓRSKIM czy długodystansowcem, producenci oferują całą gamę bardzo praktycznych sakw w różnych kształtach, rozmiarach i systemach mocowania, dzięki czemu można połączyć praktyczność z przyjemnością jazdy na rowerze.

Charakterystyka sakw rowerowych

  • Rodzaje sakwy : torba na kierownicę, torba na ramę, torba na siodełko, torba na sztycę, sakwa na bagażnik
  • Materiały : poliester, plandeka, nylon, Cordura

WSZYSTKO, CO MUSISZ WIEDZIEĆ O SAKWACH

Rodzaje sakw

Sakwy na kierownicę

Zwykle wystarczająco małe, aby nie utrudniać jazdy, sakwy na kierownicę zapewniają bezpośredni, praktyczny dostęp. Są idealne do przewożenia małych przedmiotów, takich jak portfel, telefon, klucze, kilka podstawowych narzędzi lub kompaktowa wiatrówka. Większość producentów zapewnia pasek na ramię, więc kiedy robisz sobie przerwę, możesz po prostu zabrać sakwę ze sobą, aby zabezpieczyć się przed kradzieżą!

Torba na ramę

Mocuje się ją do rur ramy za pomocą regulowanych pasków zapinanych na rzepy. Sakwy na ramę pozwalają skompletować i zoptymalizować ładunek: ciężar znajduje się w środku roweru i nie podnosi zbytnio środka ciężkości. Dostępne są we wszystkich kształtach i rozmiarach: podczas dokonywania wyboru nie zapomnij wziąć pod uwagę miejsca potrzebnego na butelki z wodą!

Torba pod siodełko

Mocuje się ją bezpośrednio do szyn siodełka za pomocą klipsów lub pasków. Torba pod siodełko jest zazwyczaj dość mała, choć dostępne są modele z możliwością rozbudowy w celu zwiększenia pojemności. Ten typ sakwy może pomieścić dętkę, dźwignię do opon, narzędzie wielofunkcyjne itp.

Torba na sztycę podsiodłową

Niektóre modele mocowane są bezpośrednio do sztycy podsiodłowej za pomocą zacisków lub pasków. Umożliwiają one przewożenie całkiem sporego ładunku! Inne modele mocowane są do bagażnika, który z kolei mocowany jest do sztycy podsiodłowej.

Torba na bagażnik

Przednie lub tylne sakwy umożliwiają przewożenie najcięższych ładunków. Niektóre sakwy można przymocować do bagażników z szynami za pomocą specjalnych haków i mają sztywną ramę. Są one wtedy umieszczane nisko: środek ciężkości pozostaje blisko podłoża, a bagaż nie zaburza równowagi roweru. Objętość ładunkowa sakwy z tyłu może sięgać 35 litrów, a nawet więcej!


Materiały

Poliester

Ten techniczny materiał zapewnia dobrą ochronę rzeczy i jest łatwy w pielęgnacji. Torba poliestrowa z dodatkową warstwą ochronną z poliuretanu jest również wodoodporna.

Plandeka

Sakwy wykonane z PVC lub równoważnego materiału są najbardziej wytrzymałe i odporne na zachlapania i inne warunki pogodowe, ale mają wysoką cenę!

Nylon

Ten rodzaj podszewki zapewnia dobrą ochronę przed żywiołami, zwłaszcza w połączeniu z podszewką poliuretanową. Przewagą nad materiałami typu plandeka jest elastyczność nylonu i wykończenie, które nadaje mu bardziej miejski wygląd.

Cordura

Elastyczność, wytrzymałość, wodoodporność, łatwość pielęgnacji i prania... Cordura pozwala producentom projektować sakwy, które są wydajne, niezawodne i lekkie. Materiał szczególnie odpowiedni do użytku miejskiego.

Którą sakwę rowerową wybrać?

Sprawdź, czy elementy roweru, takie jak kierownica, są kompatybilne z mocowaniami sakwy.

Na rowerze miejskim mała torba na kierownicę, która może być używana jako pasek na ramię, oznacza, że nigdy nie musisz odrywać wzroku od swoich cennych rzeczy. Podczas wycieczek rowerowych przydaje się sakwa na kierownicę, ewentualnie uzupełniona o małą torbę na siodełko i sakwę na tylny bagażnik.

Zarówno w rowerach górskich, jak i szosowych, mocowania przewidziane na rowerze są często... nieobecne! Jednak rozwój bikepacking oferuje interesującą możliwość, z dużymi sakwami na ramę, siodełko i sztycę, mocowanymi bezpośrednio do roweru za pomocą pasków. Upewnij się, że sakwy są bezpiecznie zamontowane, aby zapobiec ich kołysaniu się pod wpływem wibracji. Nie zapominaj, że jazda na załadowanym rowerze górskim wymaga przyzwyczajenia na technicznych szlakach!

Zasadniczo, nawet jeśli wybrane sakwy mają dużą pojemność, należy unikać ich przeciążania, a przede wszystkim równomiernie rozkładać ciężar, od przodu do tyłu i z boku na bok, zawsze starając się utrzymać środek ciężkości jak najniżej. Przeciążony lub źle obciążony rower straci swoją dynamikę, stabilność i przyczepność podczas wspinaczki... Podróżowanie z dobytkiem to przyjemność, czy to w mieście na co dzień, czy w dalekiej podróży, ale tylko wtedy, gdy wcześniej dokładnie przemyślałeś, jaki bagaż wybrać!

Oprócz ładunku, zwróć uwagę na drobne szczegóły, takie jak systemy mocowania: rzepy są praktyczne, ale łatwiej się odklejają niż rzepy, między innymi z powodu kurzu lub wibracji.

Jeśli lubisz precyzyjnie organizować swój bagaż, sprawdź obecność wewnętrznych kieszeni i siatek do przechowywania, abyś mógł umieścić każdy przedmiot w precyzyjnym miejscu.

Sprawdź, czy wybrane przez Ciebie sakwy są wodoodporne: materiały odgrywają ważną rolę, ale także jakość szwów i system mocowania! Istnieją normy ułatwiające wybór. Stopień ochrony IP64, najbardziej powszechny, oznacza, że torba jest pyłoszczelna i odporna na zachlapania ze wszystkich kierunków. Inne torby idą dalej i pozostają wodoodporne nawet po całkowitym zanurzeniu.

Wreszcie, bagaż rowerowy to także sposób na poprawę widoczności. Wybierz modele z odblaskowymi paskami, a nawet w kolorach fluorescencyjnych, które będą widoczne z daleka.

    AKCESORIA - Torby rowerowe