Jak wybrać teleskopową sztycę podsiodłową?

Jak wybrać teleskopową sztycę podsiodłową?

Sztyca sztyca teleskopowa Teleskopowa sztyca stała się niezbędnym urządzeniem peryferyjnym MTB i to nie tylko do poważnej jazdy. Zaleta teleskopowej sztycy? Można łatwo opuszczać i podnosić siodełko bez konieczności zsiadania z roweru. Możesz obniżyć siodełko, gdy zbliżasz się do sekcji technicznej, aby poprawić prowadzenie i komfort jazdy. Naciśnięcie przycisku sterowania powoduje powrót do pierwotnej wysokości siodełka i idealnej pozycji pedałowania.

Probikeshop pomaga wybrać odpowiednią teleskopową sztycę podsiodłową.

Wszystkie kryteria wyboru odpowiedniej teleskopowej sztycy podsiodłowej

Przed wyborem odpowiedniej marki i modelu należy wziąć pod uwagę kilka punktów kompatybilności:

  • Średnica rury podsiodłowej w ramie: 27,2, 30,9, 31,6 lub 34,9 mm;
  • Długość wkładki dostępnej wewnątrz rury podsiodłowej;
  • Przejście osłony: wewnętrzne lub zewnętrzne.

  • Następnie można przejrzeć funkcje teleskopowej sztycy podsiodłowej:

  • Długość skoku (skok): od 50 do 200 mm;
  • Rodzaj skoku: ciągły lub karbowany;
  • Mechanizm: mechaniczny (linka), hydrauliczny (wąż) lub elektroniczny (bezprzewodowy);
  • Rodzaj sterowania: pod siodełkiem lub kierownicą (prawą lub lewą);
  • Odrzut.

  • Jak wybrać odpowiednią średnicę i długość?

    Wybór rozmiaru wspornika kierownicy zależy bezpośrednio od ramy, budowy i pozycji pedałowania.

    Rama z łatwością wskaże właściwą średnicę: odpowiada ona oczywiście wewnętrznej średnicy rury podsiodłowej. Należy uważać, aby nie pomylić średnicy rury podsiodłowej ze średnicą zacisku podsiodłowego.

    Aby określić właściwą długość, należy wziąć pod uwagę szereg czynników:

  • Swoją zwykłą wysokość siodełka w pozycji pedałowania (mierzoną między górną częścią rury podsiodłowej a mocowaniem szyn siodełka);
  • Długość wkładki dostępnej wewnątrz rury podsiodłowej;
  • Wymagana minimalna długość wkładki (dane producenta);
  • Długość przewodu/połączenia hydraulicznego u podstawy wspornika kierownicy.
  • Idea jest prosta: wspornik kierownicy musi osiągnąć wysokość odniesienia, gdy jest podniesiony, w pełni wykorzystując swój skok, bez konfliktu z ramą (z powodu zbyt krótkiej lub zbyt długiej wkładki w rurze podsiodłowej). Szczególnie małe ramy mogą utrudniać wybór teleskopowej sztycy podsiodłowej. Proste obliczenia pozwolą określić maksymalną długość, do której można dążyć:

    Wynik (całkowita długość wspornika + wysokość połączenia kablowego/hydraulicznego) nie może przekraczać pomiaru (zwykła wysokość siodełka + maksymalna długość wkładki).

    Ze względów bezpieczeństwa producenci zawsze wskazują minimalny poziom wsunięcia na wsporniku kierownicy.

    Jak wybrać skok?

    Wybór skoku zależy od całkowitej długości teleskopowej sztycy podsiodłowej i odwrotnie. Skok waha się od 50 mm do około 200 mm.

    Marki wykorzystują ten skok na 2 różne sposoby: za pomocą mechanizmu "ciągłego" lub mechanizmu "karbowanego" ("schodkowego"). Mechanizm ciągły oferuje nieskończoną regulację dostępnego skoku, podczas gdy mechanizm stopniowy oferuje predefiniowane pozycje.

    Chociaż jest to częściowo ograniczone geometrią / rozmiarem ramy, wybór skoku zależy od stylu jazdy. KOLARSTWO GÓRSKIE. Mniejsze skoki lepiej nadają się do jazdy po szutrze lub cross-country. Dłuższe skoki lepiej nadają się do modeli Enduro i większych rowerów górskich.

    Należy uważać, aby nie pomylić teleskopowego skoku sztycy podsiodłowej (odległość, na jaką siodełko może poruszać się w górę i w dół) z zawieszonym skokiem sztycy podsiodłowej (pionowy ruch zawieszenia).

    Mechanizm kablowy, hydrauliczny czy elektroniczny?

    Mechanizm teleskopowy jest obsługiwany hydraulicznie, mechanicznie lub elektronicznie.

    Najczęstszym połączeniem między dźwignią a trzpieniem jest model linkowy, który jest łatwiejszy w utrzymaniu. Sterowanie hydrauliczne wykorzystuje wąż i olej, co oznacza, że obwód musi zostać odpowietrzony, gdy dźwignia zaczyna się męczyć. Wreszcie, wersja elektroniczna oferuje najbardziej wydajne działanie i najbardziej usprawniony montaż (bezprzewodowy). Eliminuje fizyczne połączenie (kabel lub wąż), a także wszelkie kwestie związane z prowadzeniem lub konserwacją.

    Który sterownik wybrać?

    Teleskopowa sztyca podsiodłowa jest obsługiwana za pomocą dźwigni, zwykle zamontowanej na kierownicy. Nadal istnieje kilka podstawowych modeli ze sterowaniem zintegrowanym pod siodełkiem. Zaletą tej konfiguracji jest to, że jest łatwiejsza w montażu i utrzymaniu, ale jest bardziej skomplikowana w użyciu przy pełnym wysiłku.

    Zachowaj ostrożność przy wyborze nowej teleskopowej sztycy podsiodłowej, ponieważ sterowanie kierownicą może być dołączone lub sprzedawane osobno. Producenci coraz częściej oferują sterowanie jako opcję, dzięki czemu można dostosować montaż do pozycji jazdy.

    Jeśli wybierzesz sterowanie oddzielnie, powinieneś wziąć pod uwagę następujące kwestie:

  • Położenie głowicy linki: po stronie kierownicy i/lub po stronie sztycy podsiodłowej;
  • Położenie dźwigni: prawa i/lub lewa ręka, montaż wysoki lub niski;
  • Kompatybilność montażowa z manetkami zmiany biegów i/lub hamulca (I-Spec II, I-Spec B, I-Spec EV, Matchmaker).

  • Prowadzenie wewnętrzne czy zewnętrzne?

    Prowadzenie obudowy lub węża zależy od charakterystyki ramy MTB. Teleskopowe sztyce podsiodłowe są zawsze przystosowane do zewnętrznego prowadzenia przewodów - mocowanie jest widoczne na pośredniej części sztycy lub pod siodełkiem. Gdy przewód biegnie wewnątrz ramy, mocowanie jest ukryte u podstawy sztycy podsiodłowej.

    Z odrzutem czy bez?

    Musisz dokonać ostatecznego wyboru: czy wybrać prostą teleskopową sztycę podsiodłową, czy taką z lekko cofniętym wózkiem?

    Teleskopowa sztyca podsiodłowa, która przesuwa siodełko do tyłu, może pomóc skorygować pozycję. Należy jednak zachować ostrożność, ponieważ ruch do tyłu wpływa nie tylko na pozycję względem kierownicy, ale także na pozycję względem mechanizmu korbowego. Jeśli jesteś zbyt daleko z tyłu, ryzykujesz łatwiejszą utratę kontroli, ponieważ odciążasz przód. Możesz mieć również trudności z rozwinięciem pełnej mocy pedałowania.

      MTB - Teleskopowe sztyce podsiodłowe