Jak wybrać wspornik kierownicy do roweru szosowego?

Jak wybrać wspornik kierownicy do roweru szosowego?

Wspornik mostekjest częścią, która łączy kierownicę z resztą roweru, więc to ona decyduje o pozycji na rowerze i odczuciach podczas jazdy. Wyboru tego elementu nie należy lekceważyć, więc oto kilka porad.

Standardy

  • Średnica rury sterowej: 1" tłok, 1"1/8 lub 1"1/4
  • Średnica kierownicy: 26, 31,8 lub 35 mm
  • Długość: 60; 70; 80; 90; 100; 110; 120; 130 mm
  • Kąt: 6; 10; 17; 20; regulowany...

Rodzaje wysięgników

Dwa punkty są bezpośrednio zależne od reszty sprzętu: wysięgnik średnica, przy której wspornik jest zamontowany na rurze sterowej widelca która może wynosić 1" tłok, 1"1/8 lub 1"1/4; oraz mocowanie kierownicy które może być standardowe 26; 31,8 lub, rzadziej, 35 mm.

Długość mostka jest jedną z dwóch cech, które można wybrać. Średnia długość mostka dla wszystkich dyscyplin rowerów szosowych wynosi 110 mm. Oprócz wydłużenia pozycji na rowerze, dłuższy mostek będzie miał również wpływ na sterowanie, które będzie bardziej stabilne, ale mniej responsywne. I odwrotnie, jeśli użyjesz krótszego wspornika kierownicy, aby skrócić swoją pozycję, układ kierowniczy będzie bardziej responsywny, ale mniej stabilny.

Drugim parametrem, który można wybrać, jest kąt wspornika kierownicy. Jest to kąt między osią wspornika kierownicy a prostopadłą do rury sterowej widelca. Średni kąt dla rowerów szosowych we wszystkich dyscyplinach wynosi 6°. Kąt wspornika kierownicy ma wpływ tylko na pozycję na rowerze: im większy kąt, tym wyższa będzie pozycja podczas jazdy, więc będziesz bardziej wyprostowany i bardziej cofnięty na rowerze; odwrotnie, niższy wspornik kierownicy będzie miał tendencję do odchylania się do tyłu i poprawy aerodynamiki. Niektóre wsporniki kierownicy są odwracalne, dzięki czemu można ustawić je pod kątem w górę lub w dół.

Który wspornik kierownicy wybrać?

Przeciętny wspornik kierownicy w rowerze szosowym ma 110 mm i kąt 6°, ale może się on różnić w zależności od stylu jazdy, pozycji na rowerze i oczywiście kształtu ciała.

Istnieją również kierownice ze zintegrowanymi wspornikami kierownicy. Zapewniają one lepszą przyczepność, zwłaszcza podczas wspinaczki, i większą sztywność niż konwencjonalny zespół kierownicy i wspornika kierownicy. Mają one jednak jedną wadę: nie można regulować kąta kierownicy ani położenia kierownicy w stosunku do wspornika kierownicy.

    ROAD - Łodygi