Narodziny mitu
Włochy, rok 1906. Znajdujemy się nad brzegiem rzeki Brenta, w mieście Bassano di Grappa w samym sercu Wenecji Euganejskiej, pomiędzy Dolomitami a Morzem Adriatyckim. Tutaj sklepikarz o imieniu Pietro Dal Molin stopniowo buduje reputację swoich rowerów, których nazwa stała się synonimem zwycięstwa i jest teraz przedmiotem legendy: Wilier.
"Stalowe konie", które wychodziły z jego warsztatu, stopniowo stały się znane ze swojej jakości wykonania. I choć firma prosperowała dobrze, dopiero po zakończeniu Wielkiej Wojny i przybyciu syna Dal Molina, Mario, biznes naprawdę się rozkręcił,
Dal Molin odnotował znaczny wzrost produkcji, ponieważ rower stał się jednym z najpopularniejszych środków transportu.
Rosnąca popularność marki trwała przez cały XX wiek, chociaż II wojna światowa spowodowała tymczasowe zatrzymanie ekspansji włoskiego producenta.
Wzrost
W 1945 roku Mario dostarczył swoje rowery profesjonalnemu zespołowi, w skład którego wchodził wybitny kolarz z Triestu Giordano Cottur. Miasto Triest szybko stało się kojarzone z firmą, oznaczając narodziny rowerów z halabardą Wilier Triestina. Zespół po raz pierwszy wyróżnił się w Giro kilkoma sukcesami, wygrywając edycję 1948 z młodym i utalentowanym Fiorenzo Magni.
Z ponad 300 pracownikami i produkcją sięgającą 200 sztuk dziennie, firma stała się jedną z najbardziej prestiżowych w kraju. Również w 1948 roku, po kilku zwycięstwach w Ameryce Południowej, marka zdecydowała się na ekspansję międzynarodową. Dodała również do swojej listy zwycięstw, w tym kilka zwycięstw etapowych w Grande Boucle i 3 Tours of Flanders.
Renesans
Konkurując z rozwojem zmotoryzowanych pojazdów dwukołowych, firma została zmuszona do zaprzestania działalności w 1952 roku, by odrodzić się 17 lat później za sprawą braci Gastaldello z Rossano Veneto. Dziś bracia Gastaldello dystrybuują prestiżowe rowery na całym świecie i sponsorują liczne zespoły w różnych dyscyplinach.
Stulecie historii
Obecność na najwyższym poziomie jest stałą motywacją dla Wilier do ulepszania swoich technologii i opracowywania nowych. Ten bardzo wysoki poziom popytu stworzył imponującą historię, która wciąż rośnie, a oto kilka epickich faktów:
- ● Rekord Alpe d'Huez w Tour de France 1997 przez charyzmatycznego Marco Pantaniego.
- Potrójny sukces Davide Rebellina w Classiques Ardennaises w 2004 r.
- Sukces Alessandro Ballana w wyścigu Dookoła Flandrii w 2007 r. i mistrzostwach świata w 2008 r.
- Damiano Cunego wygrywa 2 kolejne Giro di Lombardia (2007, 2008) i Złoty Wyścig
- Koszulka najlepszego sprintera Tour de France 2010 dla Alessandro Petacchiego
- Michele Scarponi wygrywa Giro 2011