Wszystko, co musisz wiedzieć o 12-biegowych przekładniach drogowych

Wszystko, co musisz wiedzieć o 12-biegowych przekładniach drogowych

Świat kolarstwa nieustannie ewoluuje. Każdego roku pojawiają się nowe projekty i technologie mające na celu zwiększenie wydajności rowerzystów. Jest to częściowo zapewnione przez transmisja ponieważ przekazuje ona siłę nacisku na pedały, powodując obracanie się tylnego koła. Składa się ze wszystkich kół zębatych i kaseta jest skrzynią biegów w rowerze, która umożliwia postępy poprzez wybór odpowiedniego przełożenia.
Opcje przekładni stały się znacznie bardziej zróżnicowane wraz z pojawieniem się coraz szerszych kaset. Obecnie 12-biegowy układ napędowy stanowi nowy krok naprzód w dążeniu do optymalnej wydajności. Oto informacje, które musisz zapamiętać, aby pomóc Ci przez to przejść!

Jakie są zalety 12-biegowej skrzyni biegów?

12-biegowa skrzynia biegów oferuje szereg korzyści:

  • Lepiej rozłożone zęby

    12-biegowa skrzynia biegów umożliwia zamontowanie dodatkowej zębatki a na kasecie w celu płynniejszej zmiany przełożeń, bez zbyt dużej luki rozwojowej. Campagnolo, na przykład, oferuje kasety, w których pierwsze siedem zębatek podąża za sobą ząb po zębie. Jest to wygodne, ponieważ to właśnie na najmniejszych zębatkach każda zmiana biegu jest najbardziej wrażliwa pod względem rozwoju, a tym samym zmiany kadencji pedałowania.
    Wybór odpowiedniej kasety sprawia, że rower jest łatwiejszy w obsłudze i bardziej wszechstronny. Dwunasta zębatka jest idealna do wypełnienia luki w kombinacji przełożeń.

  • Szerszy zakres przełożeń

    Dzięki dodatkowej zębatce można poszerzyć zakres przełożeń kasety za pomocą mniejszej lub większej zębatki na końcach. b. Szeroki odstęp między zębatkami oznacza, że możesz poradzić sobie w wielu różnych sytuacjach, od płaskich terenów po bardzo strome podjazdy.

Kluczowe punkty

  • Napędy SRAM, Campagnolo i Shimano
  • Typ przekładni: mechaniczna lub elektryczna
  • Pojedynczy lub podwójny układ napędowy
  • Rodzaj hamowania : Tarcze lub klocki
  • Kompatybilność z korpusem wolnego koła: Campagnolo ED, Shimano HG i SRAM XDR
  • Opcje montażu

Gracze rynkowi

Amerykańska marka SRAM jest kluczowym liderem w dziedzinie układów napędowych. Wprowadzając 12 biegów na rynek rowerów górskich w 2015 roku, zdobyła poważne doświadczenie w tym segmencie. Jej dwa flagowe zestawy grupowe, Red i Force eTap AXS, oferują 12 biegów i bezprzewodowy elektroniczny układ napędowy. Kaseta posiada 10-zębową pierwszą zębatkę i mniejsze tarcze. Pozwala to na szerszy zakres zmian, z mniejszymi odstępami między poszczególnymi zębatkami.


Włoska marka, która zawsze była prekursorem w dziedzinie układów napędowych, oferuje prestiżowe produkty o wysokim poziomie technologii. Jak wspomniano powyżej, Campagnolo zdecydowało się dodać koło zębate na środku kasety, aby zmiana biegów była płynniejsza. Zachowano tradycyjne momenty obrotowe tarcz i 11-zębowy początek.

Aby uczcić stulecie japońskiej marki, Shimano wprowadziło dwa zestawy grupowe z serii Dura-Ace R9200 i Ultegra R8100. Te nowe, najwyższej klasy 12-biegowe elektroniczne grupy Di2 są dostępne w konfiguracjach 11-30 i 11-34, aby poszerzyć zakres przełożeń. Oznacza to, że możesz zachować 11-biegowe wolne koło kompatybilne z zastosowaną technologią, aby lepiej wykorzystać swoje koło na drodze i na domowym trenażerze. Co więcej, rozstaw przełożeń jest liniowy, bez skoków przełożeń na środku kasety.

Mechaniczny czy elektryczny?

Główną różnicą między przekładnią elektryczną a mechaniczną jest łatwość obsługi oferowana przez przekładnię elektryczną. Nie będziesz miał żadnych problemów z przechyleniem płyty na wyboju lub zmianą biegów w deszczu lub zimnie. Mechaniczne skrzynie biegów wymagają również bardziej regularnej konserwacji i szybciej się zużywają. Główną wadą przekładni elektrycznej jest ryzyko awarii podczas jazdy i wyższa cena.

Campagnolo oferuje grupę Super Record EPS. Istnieje szerszy wybór mechanicznych układów napędowych, z trzema różnymi grupami: Jeśli chodzi o SRAM, amerykańska marka jest dostępna tylko jako napęd elektryczny z grupami Force Etap i Red Etap. W Shimano dostępne są dwa zestawy grupowe z 12-biegowym napędem elektrycznym, z Dura Ace R9200 i Ultegra R8100.


Pojedyncza czy podwójna tarcza?

Ten wzrost liczby dostępnych przełożeń oznacza, że ewolucja może pójść o krok dalej, przechodząc na pojedyncze tarcze w kolarstwie przełajowym lub szutrowym, tak jak ma to obecnie miejsce w kolarstwie górskim. Ułatwia to zarządzanie zmianą przełożeń za pomocą tylko jednej dźwigni. Zapewnia to również zoptymalizowaną linię łańcucha, ponieważ pojedyncza tarcza jest ponownie wyśrodkowana w stosunku do kasety. Rezultatem jest oszczędność masy, aerodynamika i łatwość konserwacji.


Zastosowanie podwójnej tarczy daje jednak znacznie szerszy wybór przełożeń, co jest szczególnie przydatne na szosie, zwłaszcza jeśli trasa obejmuje zróżnicowany teren.

Hamowanie

W przypadku Campagnolo, Shimano i Sram wszystkie 12-biegowe grupy są kompatybilne z hamulcami klockowymi lub tarczowymi.

Hamulce tarczowe oferują szereg zalet: większą siłę hamowania w każdych warunkach pogodowych, brak zużycia powierzchni obręczy i koniec problemów z utleniającymi się lub zacierającymi linkami. Zapewniają one hamowanie, które jest nie tylko mocne, ale także progresywne, co znacznie skraca drogę hamowania. Co więcej, przy mniejszym wysiłku wymaganym na dźwigni, rowerzysta może być bardziej zrelaksowany.


Należy jednak pamiętać, że hamulce tarczowe są cięższe niż hamulce klockowe, więc zwiększają masę roweru. Co więcej, ten typ hamulca wymaga bardziej rygorystycznej konserwacji i bardziej szczegółowych regulacji, co może nieco utrudnić konserwację roweru.

Kompatybilność

Grupa osprzętu składa się z komponentów zaprojektowanych do współpracy ze sobą. Należy zatem unikać ryzykownych kombinacji kilku akcesoriów. Tylko kompletna grupa osprzętu tej samej marki gwarantuje optymalne użytkowanie. We wszystkich przypadkach przejście na 12-biegowy układ napędowy oznacza zmianę całego układu napędowego, tj. kasety, łańcucha, przerzutek, dźwigni i mechanizmu korbowego.


Campagnolo umożliwia dostosowanie kasety 12V do korpusu kasety 11V, ponieważ wykorzystuje ten sam rozstaw. Możliwe jest zatem zachowanie tych samych kół, jeśli mają one korpus kasety Campagnolo ED.


Konfiguracja jest identyczna w przypadku Shimano, gdzie kaseta 12V jest kompatybilna z kołem wyposażonym w 11-biegowy korpus HG.


W przypadku SRAM pierwsza zębatka 10-zębowa wymaga zamontowania specjalnego korpusu kasety XDR, ale wiele marek oferuje korpusy wolnego koła XDR do swoich kół. Korpusy wolnego koła XDR są kompatybilne ze wszystkimi kasetami XD, gdy kaseta jest zainstalowana z przekładką dystansową 1,85 mm za nią. Po raz kolejny obecne koła mogą być używane z tą modyfikacją.

Różne opcje montażu

Grupa mechaniczna Montaż elektroniczny Pojedynczy pokład Podwójna taca Hamulce szczękowe Hamulce tarczowe Próby czasowe
Sram Red Etap AXS Tak Tak Tak Tak Tak Tak
Sram Force Etap AXS Tak Tak Tak Tak Tak
Campagnolo Super Record EPS Tak Tak Tak Tak
Campagnolo Super Record Tak Tak Tak Tak
Campagnolo Record Tak Tak Tak Tak
Campagnolo Chorus Tak Tak Tak Tak
Shimano Dura-Ace R9200 Di2 Tak Tak Tak
Shimano Ultegra R8100 Di2 Tak Tak Tak

ROUTE - Przerzutki tylne - 12 prędkości