Znakowanie kompletnych rowerów

skuteczny środek przeciwko kradzieży

Rowery są pożądanymi przedmiotami... trochę za bardzo! Niektóre modele, takie jak rowery ze wspomaganiem elektrycznym i rowery z najwyższej półki, są drogie i wymagają znacznej inwestycji. I wszyscy o tym wiedzą! Dlatego właściciele często czują się zobowiązani, a nawet obawiają się jeździć na swoich rowerach kiedykolwiek, gdziekolwiek i jakkolwiek chcą. Niestety, obawy o ryzyko kradzieży nigdy nie są zbyt odległe.

Inne rowery nie są fabrycznie nowe, najnowocześniejsze ani wyposażone w najnowsze komponenty, ale nadal mają dużą wartość, tym razem sentymentalną. 16-calowy rower, na którym po raz pierwszy jeździłeś w wieku 6 lat i który marzysz przekazać swoim dzieciom, pierwszy rower górski, który udało Ci się kupić po zaoszczędzeniu pierwszej pensji, kolekcjonerski rower Bianchi, który odziedziczyłeś po dziadku, miejski rower retro, który znalazłeś na pchlim targu i który sam przerobiłeś, aby nadać mu niepowtarzalny styl vintage, który tak bardzo kochasz...

400 000kradzieży / rok

52 %w domenie publicznej

48 %w domach prywatnych

Dla wszystkich entuzjastów i właścicieli rowerów strach przed kradzieżą jest bardzo realny, do tego stopnia, że stał się nie tylko przeszkodą w jeździe na rowerze, ale także w rozwoju jego użytkowania.
Według badania przeprowadzonego przez Fédération des usagers de la bicyclette (FUB), każdego roku we Francji kradzionych jest 400 000 rowerów, z czego większość to rowery miejskie zapinane na niskiej jakości zamki. Kradzieże te mają miejsce wszędzie: 52% w miejscach publicznych (parki, chodniki, dworce itp.) i 48% w domach prywatnych (dziedzińce budynków, zamykane pomieszczenia na rowery, garaże, schowki itp.)
Źródło Wpływ ekonomiczny i potencjał rozwoju ruchu rowerowego we Francji 2020.

Prawie jedna czwarta rowerzystów, którzy padli ofiarą kradzieży, nie zgłasza tego faktu na posterunku policji, zniechęcona niskim prawdopodobieństwem powodzenia kradzieży, i zazwyczaj nie kupuje nowego roweru lub obniża jego wartość.

Około 150 000 rowerów rocznie (40%) jest porzucanych. Jednak tylko 3% jest zwracanych, ponieważ nie można zidentyfikować i zweryfikować właściciela.
Źródło ŹRÓDŁO: FUB

Na rynku dostępne są różne sposoby zabezpieczania rowerów, w tym coraz bardziej skuteczne i wydajne zamki (takie jak U-locki lub łańcuchy z pancerzami, które oferują coraz wyższy poziom bezpieczeństwa); oraz specjalne polisy ubezpieczeniowe dla rowerów, które mogą być bardzo przydatne nie tylko w przypadku uszkodzenia w wyniku wypadku, upadku lub złamania roweru, ale także w celu zwrotu części ceny zakupu w przypadku utraty lub kradzieży.

Środki te były jednak nadal niewystarczające, aby zapewnić konkretne i trwałe rozwiązanie. Loi d'Orientation des Mobilités (LOM), która ma zostać poddana pod głosowanie w 2019 r., odzwierciedla jedno ze zobowiązań Planu Vélo, czyli wprowadzenie obowiązkowego znakowania rowerów od 2021 r..

Znakowanie rowerów krajowy obowiązek od 1 stycznia 2021 r.

Dyrektywa ta, opublikowana w Dzienniku Urzędowym dekretem nr 2020-1439 z dnia 23 listopada 2020 r., została doprecyzowana zarządzeniem opublikowanym w dniu 29 grudnia 2020 r.

W celu zintensyfikowania walki z kradzieżą, handlem i nielegalną odsprzedażą rowerów, wszystkie nowe rowery i EAB (z wyjątkiem rowerów dziecięcych poniżej 16 cali, przyczep i skuterów) sprzedawane przez sprzedawcę detalicznego będą podlegać obowiązkowej identyfikacji od 1 stycznia 2021 roku. Od 1 lipca 2021 r. obowiązek ten zostanie również rozszerzony na sprzedaż używanych rowerów przez profesjonalistów.

W tym celu FUB i Union Sport et Cycle utworzyły APIC (Association de Promotion et d'Identification des Cycles et de la Mobilité́ Active), które będzie odtąd odpowiedzialne za zarządzanie unikalnym krajowym plikiem zidentyfikowanych rowerów (FNUCI), którego zautomatyzowane przetwarzanie jest zgodne z warunkami określonymi w ustawie z dnia 6 stycznia 1978 r. dotyczącej technologii informatycznych, plików i wolności.

Kilka organizacji oferujących rozwiązania w zakresie znakowania zostało zatwierdzonych przez rząd francuski:

Kilka organizacji oferujących rozwiązania w zakresie znakowania zostało zatwierdzonych przez rząd francuski:

Bicycode

Stworzony przez FUB w 2004 roku, Bicycode jest jednym z prekursorów w tej dziedzinie, z samoprzylepną etykietą.

Auvray i system szybkiego znakowania.

Zabezpieczenie to polega na wygrawerowaniu numeru identyfikacyjnego w 2 lub 3 miejscach na rowerze (rama, akumulator, silnik itp.). To impulsowe grawerowanie zapewnia pewną jakość estetyczną, ale należy go unikać na delikatnych ramach, szczególnie tych wykonanych z włókna węglowego.

Recobike

System ten zamyka wkładkę zabezpieczającą (oznaczenie) w warstwie wysokowydajnej żywicy, wykorzystując proces wtrysku, który zajmuje zaledwie kilka minut. Technika ta umożliwia chemiczne przyspawanie oznaczenia antykradzieżowego do ramy roweru.

Paravol

Odporna na manipulacje akrylowa i grawerowana laserowo naklejka. Ta naklejka zawiera kod QR, który łączy się ze szczegółami roweru na stronie Paravol.org. Jeśli rower zostanie zakupiony lub znaleziony, wystarczy zeskanować kod QR, aby uzyskać dostęp do odpornego na fałszerstwa certyfikatu własności, który wskazuje jego status (skradziony / zagubiony / nie skradziony) i ostrzega właściciela lub Paravol, aby rower mógł zostać zwrócony.

Zarejestrowany rower, pewny i chroniony!

Już słyszymy Twoje pytania: "Oznaczenie na moim rowerze, co to oznacza?
Jaki rodzaj oznaczenia?
I gdzie to będzie dokładniej?".

A także komentarze: "Właściwie to mojemu nowemu rowerowi się to nie spodoba i mnie też nie, przepraszam! Lubię mój rower taki, jaki jest: stonowany, niezagracony. Dodanie kolorowej naklejki na środku ramy nie wchodzi w grę...".

A jednak, gdyby zdarzyło się nieszczęście i twój ulubiony rower zostałby skradziony, chciałbyś, aby został szybko odnaleziony i zwrócony cały i zdrowy, prawda?

Tak więc, nawet jeśli znakowanie oznacza ustępstwa w zakresie estetyki ramy, należy pamiętać, że oznakowany rower to rower zarejestrowany w krajowej bazie danych. Oznacza to, że można go szybko zwrócić po kradzieży, ale także odsprzedać w odpowiedniej formie dzięki oficjalnemu certyfikatowi własności.
Identyfikacja roweru poprzez oznakowanie jest uspokajająca dla rowerzysty, a także ma duży efekt odstraszający, ponieważ złodziejom będzie coraz trudniej odsprzedać je w przyszłości. Liczby mówią same za siebie: identyfikacja roweru zmniejsza ryzyko kradzieży o 30%!

Jak to działa?

Jak działa znakowanie?

Aby zwalczyć prawdziwą plagę kradzieży rowerów, znakowanie jest wykorzystywane do powiązania roweru z jego właścicielem za pomocą unikalnego, znormalizowanego numeru, do którego sprzedawca detaliczny odwołuje się w krajowym pliku (FNUCI), dostępnym online, a także za pośrednictwem własnych platform każdego zatwierdzonego operatora.

W przypadku odzyskania roweru przez policję, władze lokalne lub osobę prywatną, można skontaktować się z właścicielem roweru i zwrócić mu rower.
Przy zakupie używanego roweru, transakcji, która odbywa się głównie między osobami prywatnymi, kupujący będzie mógł również sprawdzić, czy rower nie jest kradziony, aby uniknąć nieświadomego stania się współsprawcą otrzymania kradzionych towarów.

Jak identyfikowany jest rower?

Przede wszystkim proces znakowania musi gwarantować, że jest on trwały i niezmienny.
Identyfikator, składający się ze znaków alfanumerycznych, jest umieszczany na ramie (z wyjątkiem szczególnych okoliczności) i musi być łatwy do odczytania na zaparkowanym lub nawet używanym rowerze. Przypomina numer rejestracyjny roweru, ale jest bardziej dyskretny!

Koszt identyfikacji roweru jest często ponoszony przez klienta, chociaż czasami może być pokryty przez sprzedawcę i będzie się różnić w zależności od wybranego zatwierdzonego rozwiązania do znakowania (Bicycode, Paravol, Recobike itp.).

Dane roweru (w szczególności numer seryjny) i właściciela (nazwisko, imię itp.) są rejestrowane na fakturze zakupu i na platformie zatwierdzonego operatora przez sprzedawcę detalicznego, gdy nowy rower jest sprzedawany. Zatwierdzony operator musi następnie wysłać nowemu właścicielowi jego kody dostępu. Nowy właściciel będzie mógł zalogować się i uzupełnić swoje dane profilowe lub dodać zdjęcia roweru, jeśli sobie tego życzy, lub zaktualizować je w razie potrzeby (utrata, odsprzedaż).

Ze swojej strony autoryzowani operatorzy będą stale przekazywać informacje do APIC, który zarejestruje je w zarządzanej przez siebie krajowej bazie danych. Rower będzie zatem identyfikowalny i zwrotny przez całe życie. Rolą APIC jest ułatwienie zgłoszenia utraty lub kradzieży oraz odzyskania roweru za pośrednictwem cyfrowej platformy centralizacji informacji.

Ten unikalny krajowy plik zidentyfikowanych rowerów to nic innego jak baza danych zawierająca :

  • dane osobowe właściciela roweru (imię i nazwisko lub nazwa firmy, numer telefonu, adres e-mail) oraz niektóre dane opcjonalne (data urodzenia itp.)
  • dane opisujące rower i jego status (w użyciu, skradziony/zagubiony, nieużywany/zniszczony, poszukujący właściciela, na sprzedaż, poza warsztatem) oraz opcjonalne dane dotyczące roweru (numer seryjny akumulatora, silnika, zdjęcia itp.).

Dane te są dostępne dla :

  • Policja, żandarmeria i służby celne;
  • Funkcjonariusze policji gminnej, strażnicy wiejscy i gminni urzędnicy ds. zagubionego mienia, upoważnieni przez burmistrza swojej gminy;
  • Osoby, służby lub organizacje, które przyczyniają się do identyfikacji rowerów;
  • Funtów;
  • Dyrektor administracji centralnej odpowiedzialny za transport i mobilność lub jego delegaci.

Dane zawarte w jednolitym pliku krajowym nie mogą być wykorzystywane do celów komercyjnych, ale mogą być wykorzystywane do celów statystycznych.

Oznaczenie
w Probikeshop

Probikeshop nawiązał współpracę z operatorem PARAVOLktóry został zatwierdzony przez francuskie Ministerstwo Transformacji Ekologicznej i APIC w lutym 2021 roku.

Naklejka Paravol, rozwiązanie wybrane przez Probikeshop, to prosty sposób identyfikacji roweru bez żadnej zewnętrznej interwencji. Jest to rozwiązanie wolne od ryzyka dla roweru, ponieważ jego użycie nie wiąże się z żadną fizyczną ani chemiczną obróbką ramy.

Ta bardzo mała naklejka (tylko 50x22 mm) jest szczególnie odporna na rozdarcie, promieniowanie UV i złe warunki pogodowe ze względu na materiał (akrylan) i grawerowanie laserowe.

Pytania często zadawane pytania

  • Gdzie zostanie umieszczone oznakowanie?

    Naklejka jest nakładana bezpośrednio na ramę. Nasi technicy i doświadczeni monterzy są poinstruowani, aby zrobić wszystko, co w ich mocy, aby uszanować estetykę roweru, pozostawiając oznakowanie wyraźnie widoczne w celu szybkiej identyfikacji.

    Naklejka będzie zawsze umieszczana z tyłu rury podsiodłowej.
    Jeśli nie jest to możliwe (w wyjątkowych przypadkach), naklejka zostanie umieszczona z przodu rury podsiodłowej.

  • Ile będzie kosztować oznakowanie?

    Znakowanie jest bezpłatne! Probikeshop zdecydował się zaoferować tę usługę, aby wesprzeć wprowadzenie tego krajowego środka.

  • Gdzie mogę znaleźć moje informacje?

    Certyfikat własności i dane logowania zostaną wysłane pocztą elektroniczną przez Paravol. Jeśli i kiedy chcesz, możesz się zalogować, aby uzupełnić lub zmodyfikować dane dotyczące swojego roweru (status, zdjęcia itp.) lub siebie (zmiana adresu itp.).

    Cała dokumentacja dotycząca roweru jest nadal dostępna do wglądu i pobrania w osobistej przestrzeni na stronie internetowej. paravol.org.

    Certyfikat własności jest odporny na fałszerstwa, ponieważ zawiera zdjęcie roweru i kod QR przedmiotu, który można sprawdzić, skanując go na stronie internetowej Paravol. Certyfikat ten jest oficjalnym dowodem własności i będzie wymagany przy odsprzedaży roweru lub w przypadku jego zwrotu po kradzieży lub zgubieniu.

  • Mój rower jest oznaczony. Jak mogę uzyskać dostęp do strefy klienta?

    Probikeshop zarejestrował Cię w Paravol przy użyciu informacji podanych podczas składania zamówienia. Paravol, nasz zatwierdzony operator, jest odpowiedzialny za przesłanie wszystkich niezbędnych informacji pocztą elektroniczną oraz linku do połączenia z profilem. Nie zapomnij sprawdzić folderu spam, jeśli nie znajdziesz wiadomości e-mail w swojej skrzynce odbiorczej!

    Jeśli zgubisz hasło, nie martw się. Możesz je zresetować w dowolnym momencie. Jeśli uważasz, że Twój adres e-mail jest nieprawidłowy, również nie panikuj! Wyślij wiadomość e-mail na adres contact@paravol.org.

  • Mam tag Paravol, którego nie mogę aktywować. Co powinienem zrobić?

    Probikeshop prawdopodobnie już Cię zidentyfikował. Sprawdź, czy nie masz konta, resetując hasło. Może się zdarzyć, że Twoje oznaczenie nie zostało jeszcze aktywowane. W takim przypadku możesz wysłać wiadomość e-mail na adres contact@paravol.org podając swój kod i nazwę sprzedawcy (Probikeshop), aby mógł on podjąć niezbędne kroki.

  • Co powinienem zrobić, jeśli mój rower zostanie skradziony?

    Jeśli Twój rower został skradziony, podejmij natychmiastowe działania. Połącz się bezpośrednio ze swoim kontem Paravol i zgłoś kradzież, aktualizując status. To szybkie, łatwe i skuteczne!

    Paravol utworzył pierwszą krajową bazę danych łączącą numer seryjny roweru z jego właścicielem, która może być konsultowana przez społeczność przy jednoczesnej ochronie anonimowości. Ta baza danych umożliwia przyspieszenie procesu zwrotu z pomocą społeczności.

  • Mój rower został znaleziony! Jak mogę go zwrócić?

    Jeśli rower zostanie znaleziony i zidentyfikowany, Paravol skontaktuje się z właścicielem, aby zorganizować zwrot roweru w jak najprostszy sposób.

    W zależności od przypadku rower zostanie zwrócony osobiście właścicielowi lub za pośrednictwem partnera Paravol.

    Paravol pokryje koszty zwrotu roweru do maksymalnej kwoty 50 euro.

  • Co dzieje się w przypadku sprzedaży lub zmiany właściciela?

    W przypadku odsprzedaży między osobami prywatnymi, właściciel musi złożyć oświadczenie zatwierdzonemu operatorowi, który dostarczył identyfikator, i przekazać nabywcy informacje potrzebne do uzyskania dostępu do pliku, aby mógł zarejestrować swoje nowe dane osobowe.

  • Co się stanie, jeśli rower zostanie poddany recyklingowi lub zniszczony?

    Gdy właściciel trwale pozbywa się swojego roweru, musi złożyć oświadczenie zatwierdzonemu operatorowi, który dostarczył mu identyfikator. Operator bezpiecznie usunie dane osobowe właściciela w ciągu 24 godzin.