Rowery elektryczne odgrywają coraz ważniejszą rolę na rynku rowerowym, szczególnie w kolarstwie górskim, i zmieniły sposób, w jaki ludzie jeżdżą. Chociaż ceny są nadal znacznie wyższe niż w przypadku konwencjonalnych (lub "mięśniowych") rowerów górskich, rosnąca liczba producentów oferujących silniki i akumulatory oraz rozwój coraz szerszej gamy praktycznie wszystkich marek rowerów sprawiają, że ten sport jest bardziej dostępny niż kiedykolwiek wcześniej. Ale co robi elektryczny rower górski i jak wybrać model najlepiej dopasowany do swoich potrzeb?
CO MAJĄ DO ZAOFEROWANIA ROWERY GÓRSKIE ZE WSPOMAGANIEM ELEKTRYCZNYM...
Rowery górskie ze wspomaganiem elektrycznym (EABMT) oferują nowe możliwości rowerzystom o różnych umiejętnościach.
- Dla chcą (ponownie) odkryć przyjemność z jazdy na rowerze górskim Rowery elektryczne to doskonały sposób na łagodny powrót do sportu i utrzymanie formy. Przy maksymalnym wspomaganiu, na płaskiej trasie, wysiłek jest porównywalny do chodzenia.
- Dla tych, którzy którzy lubią kolarstwo górskie jako aktywność rekreacyjną VTTAE umożliwia pokonywanie tras, które wydawały się zbyt długie lub zbyt wymagające fizycznie lub technicznie, szczególnie w regionach górskich.
- Dla doświadczonych kolarzy Tutaj również jest prawdziwe zainteresowanie. Jazda na VTTAE to okazja, aby podejść do sportu w inny sposób, koncentrując się na jeździe bez zaniedbywania aspektu fizycznego. Będziesz w stanie szybciej przebrnąć przez toczące się i/lub nudne sekcje, dzięki czemu będziesz mógł zmierzyć się z bardziej technicznymi sekcjami w lepszym nastroju.
WSZYSTKO, CO MUSISZ WIEDZIEĆ O ELEKTRYCZNYCH ROWERACH GÓRSKICH
EAB lub Speedbike
Obecnie istnieją dwa rodzaje elektrycznych rowerów górskich: EAB lub Speedbike. VTTAE i Speedbikes.
Najbardziej rozpowszechniony jest VTTAE. Jest to rower wyposażony w silnik o maksymalnej mocy 250 W, który zapewnia pomoc przy prędkościach do 25 km/h i działa tylko wtedy, gdy sam pedałujesz.
Speedbike jest mniej popularny. Zapewnia pomoc przy prędkościach do 45 km/h, a jego użytkowanie jest ściśle regulowane: zgodnie z obowiązującymi przepisami musi być zarejestrowany i posiadać dowód rejestracyjny pojazdu, a także tablicę rejestracyjną. Musi być również ubezpieczony, używany z kaskiem motocyklowym i rękawicami oraz nie może być używany na ścieżkach rowerowych.
SILNIK
Blok silnika można zamontować do mechanizmu korbowego, przedniego lub tylnego koła.
Blok silniki w kole praktycznie nie występują w sektorze rowerów górskich, ponieważ oprócz problemów z niezawodnością, zmieniają one rozkład masy i ogólną równowagę roweru, a środek ciężkości przesuwa się do przodu lub do tyłu, w zależności od przypadku, co może utrudniać jazdę.
Zdecydowana większość VTTAE jest zatem wyposażona w silnik mechanizmu korbowegoZapewnia to najlepszy stosunek wydajności do niezawodności, z optymalnym rozkładem masy, niskim środkiem ciężkości i jazdą bardzo podobną do konwencjonalnego roweru górskiego. Moc silnika wynosi zazwyczaj 250 W (maksymalna dopuszczalna moc). Różnica między silnikami będzie zatem polegać głównie na momencie obrotowym, który waha się od 40 do ponad 70 Nm w najmocniejszych modelach, poziomach wspomagania oraz liniowości i progresywności silnika. Mówiąc konkretnie, im wyższy moment obrotowy, tym bardziej silnik będzie gwarantował żwawe przyspieszenie i responsywne przyspieszenie. Z drugiej strony, wysoki poziom liniowości zapewni ten sam poziom komfortu zarówno przy niskich, jak i wysokich prędkościach pedałowania.
Niektóre modele, zwłaszcza te od historycznego lidera Bosch, akceptują tylko małą zębatkę, podczas gdy inne, takie jak Yamaha, pozwalają na zamontowanie podwójnego układu kół zębatych, co zapewnia maksymalną wszechstronność.
BATERIA
Akumulator, pierwotnie zamontowany w dolnej rurce jest teraz coraz bardziej zintegrowany bezpośrednio zNowa generacja VTTAE może pochwalić się czystą konstrukcją bardzo podobną do motocykli typu muscle bike. Moc wyrażona w watogodzinach odpowiada napięciu (w woltach) pomnożonemu przez pojemność (w amperogodzinach), przy czym im wyższa moc, tym większy zasięg. Akumulatory do rowerów górskich mają zazwyczaj pojemność od 250 do 600 Wh.
Połączenie silnika i akumulatora oczywiście zwiększa wagę roweru, zwykle od 5 do 8 kg: większość elektrycznych rowerów górskich waży od 20 do 25 kg, dlatego ważne jest, aby wybrać odpowiedni akumulator, aby nie zabrakło energii lub nie ryzykować trudnej jazdy do domu.
KOMPUTER POKŁADOWY
Aby kontrolować wszystkie parametry napędu, elektryczne rowery górskie są wyposażone w mniej lub bardziej wszechstronny komputer pokładowy, w zależności od pożądanego celu. Od najprostszych i najbardziej kompaktowych, wyświetlających podstawowe informacje (prędkość, przebyty dystans, wybrany poziom wspomagania, poziom naładowania baterii) po najbardziej zaawansowane, zawierające GPS, połączenie Bluetooth, a nawet gniazdo USB, z pewnością znajdziesz model odpowiedni dla siebie, pamiętając, że możesz wymienić oryginalny komputer, aby uaktualnić go do wyższego modelu.
KTÓRY VTTAE JEST ODPOWIEDNI DLA MNIE?
Półsztywny, z pełnym zawieszeniem, koła 27,5" lub 29" - wszystkie konfiguracje możliwe w konwencjonalnym rowerze górskim można znaleźć w modelach elektrycznych. Jedyną różnicą będzie materiał ramy, który jest głównie aluminiowy - z wyjątkiem najwyższych modeli - z oczywistych względów solidności i łatwości integracji baterii.
Podobnie jak w przypadku muskularnego roweru górskiego, przy wyborze należy kierować się geometrią i wyposażeniem, aby jak najlepiej dopasować się do stylu jazdy i oczekiwań, biorąc pod uwagę moment obrotowy silnika i pojemność akumulatora. Następnie wszystko jest kwestią gustu, a przede wszystkim budżetu, przy średniej cenie wciąż znacznie przekraczającej 2000 euro.
Wędrówki
Do użytku rekreacyjnego zazwyczaj wybiera się rower półsztywny, aby nie obciążać go jeszcze bardziej. Można jednak zdecydować się na rower z pełnym zawieszeniem dla większego komfortu. Na tym poziomie gamy zazwyczaj znajdziesz silnik o momencie obrotowym od 40 do 50 Nm i zewnętrzną baterię o mocy 400 W, zapewniającą konkurencyjny stosunek jakości do ceny, widelec o skoku od 100 do 130 mm dla większej wszechstronności oraz koła 27,5" lub 29", chociaż 27,5+ to format hybrydowy, który jest szczególnie istotny w przypadku rowerów elektrycznych, ponieważ oferuje większy komfort, stabilność, przyczepność i wszechstronność.
Cross-Country
W XC normą jest półsztywny aluminiowy rower górski, najlepiej z kołami 29" i widelcem od 80 do 120 mm, aby być najszybszym na toczących się odcinkach, ale także na nierównościach. Niektóre modele z najwyższej półki są dostępne w wersji karbonowej dla maksymalnej responsywności, ale jest to rzadkość. Podobnie jak w przypadku muskularnego modelu, pozycja na rowerze będzie bardziej wysunięta do przodu, aby uzyskać większą wydajność i być pierwszym na mecie. Wreszcie, będziesz potrzebował silnika o wysokim momencie obrotowym dla niesamowicie żywego przyspieszenia lub takiego, który jest bardzo liniowy, aby zapewnić wrażenia z jazdy zbliżone do klasycznego motocykla.
All-Mountain
Zalecamy rower all-mountain ze skokiem od 130 do 150 mm. Format kół 27,5+ staje się coraz bardziej popularny ze względu na swoją wszechstronność, komfort i stabilność. Aby uniknąć ryzyka wyczerpania energii w środku jazdy, zalecamy wybór akumulatora o mocy 500 W - który będzie coraz bardziej zintegrowany - lub nawet noszenie drugiego akumulatora zapasowego w plecaku. W tym przypadku silnik o wysokim momencie obrotowym pozwoli pokonać najtrudniejszy teren.
Enduro
W przypadku Enduro oczywiście warto wybrać rower z pełnym zawieszeniem. Biorąc pod uwagę ograniczenia, ramy karbonowe są nadal bardzo rzadkie w tej dyscyplinie. W zależności od tego, czy szukasz prędkości i precyzji z jednej strony, czy komfortu i stabilności z drugiej, wybierzesz ramę 27,5" lub 27,5+ dla dodatkowej stabilności i komfortu. W tych modelach skok zazwyczaj waha się między 140 a 170 mm. Podobnie jak w przypadku rowerów All-Mountain, generalnie zalecamy wybór akumulatora 500 W. Tymczasem silnik musi mieć duży moment obrotowy, jeśli ma poradzić sobie w najtrudniejszym terenie.
DH / Freeeride
W dyscyplinie, w której waga i wydajność pedałowania nie są priorytetami, rowery DH/Freeride czerpią ogromne korzyści ze wspomagania elektrycznego, dzięki czemu można wykonać więcej przejazdów bez męczenia się na łączach.
W tym przypadku wybór nieuchronnie padnie na aluminiowy rower z pełnym zawieszeniem i skokiem 200 mm oraz kołami 27,5". Ponieważ odległości nie są duże, wystarczy bateria o pojemności 400 Wh. Silnik powinien oferować wystarczający moment obrotowy, aby udźwignąć rower, który często jest stosunkowo ciężki.
Découvrez tous nos conseils & Tutoriels
ROWER GÓRSKI
-
Łańcuch SRAM GX EAGLE 12V
Zwykła cena Od 108,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
11V SHIMANO CN-HG701-11 Quick Link Łańcuch znamionowy do rowerów elektrycznych
Zwykła cena Od 122,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Łańcuch SHIMANO CN-M8100 Quick Link do rowerów elektrycznych 12V
Zwykła cena Od 141,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Organiczne klocki hamulcowe SHIMANO B05S-RX
Zwykła cena 29,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
11V SHIMANO CN-HG601-11 Quick Link Łańcuch znamionowy do rowerów elektrycznych
Zwykła cena Od 94,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Kaseta SHIMANO SLX CS-M7100 12V
Zwykła cena Od 282,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Przerzutka tylna SHIMANO DEORE RD-M5120-SGS 10/11V z długim koszykiem
Zwykła cena 94,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Łańcuch SHIMANO CN-M7100 Quick Link do rowerów elektrycznych 12 V
Zwykła cena Od 117,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez