Przy tak wielu różnych modelach w ofercie, wybór odpowiedniego ROWER GÓRSKI staje się coraz bardziej skomplikowany. Materiał, średnica koła, kinematyka, praktyczność - oto klucze, które pomogą Ci znaleźć rower, który najbardziej Ci odpowiada.
Standardy
- Materiały: stal, aluminium, karbon, tytan itp.
- Średnice kół: 26", 27,5", 27,5+ i 29".
- Kinematyka: półsztywna lub pełne zawieszenie
Materiały kół
Materiał ramy w bardzo dużym stopniu determinuje zachowanie przyszłego roweru, dlatego ważne jest, aby dokładnie przemyśleć, który materiał będzie dla Ciebie najlepszy, w zależności od ograniczeń, aspiracji i budżetu.
Stal
Stalowa rama MTB oferuje dużą elastyczność i nieporównywalną wytrzymałość w przystępnej cenie. Jej większa elastyczność niż w przypadku innych materiałów metalowych oznacza, że jest fizycznie dostępna dla wszystkich rowerzystów. Konkurenci będą ją krytykować za to, że jest zbyt ciężka i brakuje jej sztywności. Należy jednak zauważyć, że stal przeszła znaczny rozwój w ostatnich latach i obecnie można znaleźć najwyższej klasy ramy stalowe, które są prawie tak sztywne i lekkie jak ramy aluminiowe.
Ramy aluminiowe
Podobnie jak stal, ramy aluminiowe przeszły znaczny rozwój. Kiedyś uważane za bardzo sztywne, ale niezbyt wygodne, ramy wykonane z tego stopu poczyniły ogromne postępy dzięki zmniejszeniu grubości rur, co oznacza również oszczędność wagi. Stosowane są dwa główne rodzaje aluminium: 6061 i 7005, z których pierwszy jest lżejszy, a drugi mocniejszy. Niektórzy producenci oferują również ramy wykonane ze skandu. W połączeniu z aluminium pozwala to zaoszczędzić 10-15% wagi.
Carbon
Stosowany w ramach z najwyższej półki ze względu na swoją cenę, karbon jest materiałem wybieranym w dzisiejszym kolarstwie. Ponieważ można go łączyć w nieskończoność z innymi włóknami, karbon może być używany do tworzenia ram, które są lekkie i sztywne, ale wymagające fizycznie i technicznie. Dlatego też karbon jest przeznaczony przede wszystkim dla kolarzy wyścigowych.
Tytan
Wreszcie, bardzo niewielka liczba ram wykonana jest z tytanu. Tytan jest absolutnym wzorcem pod względem lekkości/komfortu/wydajności, a zatem idealnie nadaje się do jazdy przełajowej, ale jest bardzo drogi.
Średnice kół
Po wybraniu materiału, drugim kryterium, które należy wziąć pod uwagę, są koła. Średnica kół określi wszystkie inne cechy roweru, w szczególności geometrię ramy, a tym samym jego prowadzenie.
Koła 26"
Tradycyjny rozmiar roweru górskiego, który gwarantuje doskonałą zwrotność i maksymalną reakcję, to 26-calowe koła coraz częściej znikają z katalogów producentów, nawet dla zapalonych kolarzy. Producenci zachowują jednak tę opcję dla mniejszych rozmiarów ram, głównie dla rowerów juniorskich.
Koła 27,5" / 27,5+
Koła 27,5" to dobry kompromis między responsywnością kół 26" i łatwością użytkowania kół 29". Istnieje również wersja 27,5+, która umożliwia montaż bardzo szerokich opon (do 3"). Mniej wydajny pod względem osiągów, standard ten oferuje jednak duży komfort, wyjątkową przyczepność i maksymalną stabilność. Występuje głównie w elektrycznych rowerach górskich.
Opony 29"
Opony 29" są szczególnie atrakcyjne ze względu na zwiększoną zdolność pokonywania wzniesień i doskonałe osiągi, co czyni je standardem wybieranym przez rowerzystów, którzy chcą jechać szybko. Ta średnica koła jest obecnie szeroko stosowana przez większość rowerzystów, dzięki wprowadzeniu określonych geometrii i standardu Boost w 2016 roku. Należy zauważyć, że 29-calowe koła są najlepiej zarezerwowane dla rowerzystów o wzroście co najmniej 1 m70.
Zasadniczo każdy model ramy jest przeznaczony do montażu kół o określonej średnicy i zdecydowanie zaleca się przestrzeganie tych specyfikacji. Należy jednak zauważyć, że większość ram 27,5+ może być również wyposażona w koła 29".
Ponadto niektóre marki mieszają rozmiary kół w tym samym rowerze, na przykład z 29" koła MTB z przodu w celu zapewnienia zdolności wspinaczkowych i precyzji kierowania oraz koła 27,5+ z tyłu w celu zapewnienia przyczepności i komfortu.
Kinematyka roweru
Kinematyka półsztywny rower górski ma tylko przednie zawieszenie (widelec), podczas gdy model pełne zawieszenie jest wyposażony w przednie (widelec) i tylne (amortyzator) zawieszenie. Zaletą modeli półsztywnych jest to, że są bardziej wydajne w pedałowaniu, lżejsze, łatwiejsze w utrzymaniu i bardziej przystępne cenowo.
W tym przypadku rowery górskie z pełnym zawieszeniem są lepiej przystosowane do jazdy po trudnym i nierównym terenie. Są droższe, ale oferują lepszą trakcję i skuteczniejsze pochłanianie wstrząsów i uderzeń dzięki coraz bardziej wydajnej kinematyce.
Która rama jest dla mnie odpowiednia?
Twój wybór będzie zależał od rodzaju jazdy i sposobu jej użytkowania, w zależności od tego, czy jeździsz, aby zaczerpnąć świeżego powietrza, utrzymać formę, dążyć do wydajności lub przeciwstawić się grawitacji z maksymalną prędkością i stylem.
Aby zapewnić swoim kompletnym rowerom górskim najlepszą możliwą wydajność, producenci starannie dobierają każdy komponent i materiał, aby zapewnić najlepszą równowagę między wydajnością, wagą, wytrzymałością i ceną.
Touring / XC
Idealny rower to półsztywny rower stalowy, aluminiowy lub karbonowy, w zależności od wymagań dotyczących osiągów. Niektórzy wolą rower z pełnym zawieszeniem dla większego komfortu; w rozmiarze 27,5" lub 29", z widelcem od 100 do 120 mm. Do jazdy turystycznej będziesz potrzebować wygodnego, przyjemnego i niezawodnego roweru górskiego, ale do jazdy przełajowej (XC) będziesz potrzebować lekkiego, responsywnego modelu o agresywnej postawie.
All-Mountain
Zalecamy rower półsztywny lub z pełnym zawieszeniem o skoku od 130 do 150 mm, zwykle wykonany z aluminium. Znajdziesz koła 27,5, 27,5+ i 29, w zależności od tego, czy wolisz komfort, zabawę czy wydajność. Tak wiele możliwości wyboru roweru górskiego, który może zarówno dobrze się wspinać, jak i swobodnie zjeżdżać, nawet jeśli są strome.
Enduro
Jest to rower all-mountain do wyboru. Amator zdecyduje się na aluminiową ramę, podczas gdy zawodnik będzie kuszony karbonem, z kołami 27,5 lub 29 cali. Jeśli chodzi o skok, minimum będzie wynosić 140 mm, a bardziej odważni w terenie zdecydują się na 180 mm. Niekoniecznie jest to najlepszy rower do wspinaczki, ale przede wszystkim do zjazdów.
DH / Freeeride
Jest to koniecznie rower z pełnym zawieszeniem, najczęściej nadal aluminiowy, nawet jeśli karbon zaczyna stawać się coraz bardziej powszechny w tej dziedzinie, również dla tych, którzy gonią sekundy na mecie. Z 200 mm skoku, aby poradzić sobie ze wszystkim i kołami 27,5" lub 29" dla maksymalnej responsywności, precyzji i prędkości.
Découvrez tous nos conseils & Tutoriels
ROWER GÓRSKI
-
Łańcuch SRAM GX EAGLE 12V
Zwykła cena Od 108,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
11V SHIMANO CN-HG701-11 Quick Link Łańcuch znamionowy do rowerów elektrycznych
Zwykła cena Od 122,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Łańcuch SHIMANO CN-M8100 Quick Link do rowerów elektrycznych 12V
Zwykła cena Od 141,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Organiczne klocki hamulcowe SHIMANO B05S-RX
Zwykła cena 29,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
11V SHIMANO CN-HG601-11 Quick Link Łańcuch znamionowy do rowerów elektrycznych
Zwykła cena Od 94,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Kaseta SHIMANO SLX CS-M7100 12V
Zwykła cena Od 282,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Przerzutka tylna SHIMANO DEORE RD-M5120-SGS 10/11V z długim koszykiem
Zwykła cena 94,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Łańcuch SHIMANO CN-M7100 Quick Link do rowerów elektrycznych 12 V
Zwykła cena Od 117,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez