Jak wybrać rower miejski

Wszystkie rowery miejskie łączy to, że są przystosowane do pokonywania tras w środowisku miejskim, w szczególności w centrach miast. Termin ten może być używany do opisania wszystkich rodzajów rowerów, o różnych cechach (typ ramy, styl, poziom wyposażenia). Od modeli w 100% użytkowych po prawdziwie sportowe, zabytkowe rowery, wybór jest szeroki!

Poniżej przedstawiamy charakterystykę tych rowerów i wskazujemy różnice między nimi, aby pomóc Ci dokonać właściwego wyboru dla Twoich potrzeb i nawyków rowerowych.

W tej prezentacji ograniczamy się do tradycyjnych rowerów miejskich. Dlatego celowo pomijamy inne rowery miejskie, zarówno bardzo specyficzne modele (fixies, rowery składane, rowery cargo), jak i bardziej wszechstronne modele (rowery górskie, rowery fitness, rowery podróżne).

DO CZEGO SŁUŻY ROWER MIEJSKI?

Ponieważ w mieście nie ma tylko jednego typu rowerzysty, rower miejski może przybierać różne formy, od najbardziej tradycyjnych po najbardziej oryginalne.

Rower miejski może być wykorzystywany na wiele sposobów: jako prosty środek przemieszczania się, niezależnie od tego, czy jest szybki, wygodny czy stylowy; jako przydatny środek transportu dziecka, drobnych przedmiotów z pracy lub kilku sprawunków; lub jako praktyczny towarzysz na przejażdżkę lub spacer.

JAKIMI KRYTERIAMI NALEŻY SIĘ KIEROWAĆ PRZY WYBORZE?

W zależności od codziennych potrzeb i sposobu jazdy na rowerze, jeden typ roweru miejskiego z pewnością będzie dla Ciebie bardziej odpowiedni niż inny! Rower miejski na gęsiej szyi, rama trapezowa lub diamentowa, model typu beach cruiser, rower zabytkowy...? Istnieje tak wiele różnych typów rowerów miejskich, szczególnie pod względem wyglądu i wyposażenia, że należy przedstawić kilka kluczowych kryteriów wyboru:

Kształt ramy

Większość tradycyjnych rowerów miejskich występuje w dwóch wersjach: klasycznej i typu "gęsia szyja", czyli bez górnej rury. Niektóre marki idą o krok dalej i oferują trzy wersje: Diamond (czyli klasyczną), Trapeze (czyli damską) lub Wave inaczej zwaną gęsią szyją.

A Rama Diamond (lub klasyczna) ma górną rurę ustawioną poziomo lub blisko niej. Oferuje idealne połączenie wytrzymałości i sportowego charakteru.

A Rama typu trapez często klasyfikowana jako rower damski, ma pochyloną lub nachyloną górną rurę, która zapewnia większą stabilność przy zachowaniu dobrego stopnia dynamiki. Jest również łatwiejsza w prowadzeniu.

A Rama typu wave lub gęsia szyjaSą one najwygodniejsze, najbezpieczniejsze i najłatwiejsze w obsłudze. Są zatem logicznie preferowane przez kobiety, rowerzystów o stosunkowo niskim wzroście i ogólnie przez osoby, które ubierają się stosunkowo konserwatywnie. Z drugiej strony, ramy te są mniej dynamiczne i bardziej odpowiednie do krótkich podróży.

Pozycja na rowerze

Jeśli masz preferowaną pozycję na rowerze, z tułowiem mniej lub bardziej wyprostowanym i głową mniej lub bardziej wysoko, możesz zdecydować się na model, który jest bardziej skoncentrowany na komforcie jazdy (pozycja wyprostowana) lub odwrotnie, rower o bardziej sportowym profilu (tułów pochylony do kierownicy).

Rowery miejskie na gęsiej szyi są idealne dla tych, którzy chcą pedałować w pełni komfortowo, z niską intensywnością i zachować optymalną kontrolę wzrokową nad wydarzeniami na drodze. Na takiej ramie rowerzysta przyjmuje wyprostowaną, spokojną i bezpieczną pozycję.

Produkt kalifornijskiej kultury, model beach cruiser łączy styl z komfortem! Na rowerze typu beach cruiser rowerzysta ma tę zaletę, że może bez problemu postawić obie stopy na ziemi, pozostając na siodełku w bardzo zrelaksowanej pozycji, która zachęca do spacerów po mieście, po specjalnie wytyczonych drogach.

Na drugim końcu spektrum znajdują się rowery miejskie o sportowym profilu, często z klasyczną ramą i lekko pochyloną lub poziomą rurą górną. Rowery te oferują bardziej dynamiczną pozycję jazdy, z tułowiem pochylonym do przodu, co pozwala rowerzyście mocniej naciskać na pedały. Idealne do szybkiego przemieszczania się po mieście, rowery te mają raczej elegancki styl.

Pomiędzy tymi dwoma rozwiązaniami, wygodnym i sportowym, inne rowery miejskie oferują pozycję pośrednią, ani zbyt wyprostowaną, ani zbyt pochyloną do przodu, co odpowiada większości rowerzystów. W tym przypadku siodełko znajduje się na tym samym poziomie co kierownica.

Wybór odpowiednich komponentów

Wybór odpowiedniego roweru miejskiego wiąże się z wyborem właściwych komponentów, tj. komponentów dostosowanych do stylu jazdy i mieszczących się w budżecie.

Najważniejszym elementem, który należy wziąć pod uwagę, jest przełożenie. Rowery miejskie mogą mieć od jednego do ponad dwudziestu biegów. Im mniej przełożeń, tym rower będzie łatwiejszy w obsłudze, ale będzie nadawał się tylko do jazdy po płaskim terenie. Z drugiej strony, rower z 27 biegami, na przykład, będzie niezwykle wszechstronny i dlatego nadaje się do najbardziej pagórkowatych tras.

Niektóre rowery miejskie wykorzystują piasty ze zintegrowanymi biegami (od 2 do 11 biegów, w zależności od modelu) zamiast tradycyjnych przerzutek. Takie piasty są bardzo intuicyjne i idealne dla osób, które nie są przyzwyczajone do zmiany biegów, ponieważ zwykle można zmienić bieg w dowolnym momencie, nawet gdy nie pedałujesz lub gdy stoisz. Przede wszystkim są niezawodne przez długi czas i praktycznie nie wymagają konserwacji!

Co więcej, łańcuch jest czasami zastępowany (w modelach z najwyższej półki) paskiem, co gwarantuje całkowitą ciszę i eliminuje ryzyko zaczepienia spodni o łańcuch i/lub zabrudzenia ich smarem.

Inne elementy wyposażenia, takie jak widelec siodełko lub sztyca siodełka, również powinny być starannie przemyślane, ponieważ będą one również częściowo decydować o komforcie kolejnych przejażdżek! Rower miejski można wybrać z widelcem sztywnym lub teleskopowym. W pierwszym przypadku zyskujemy na prostocie i lekkości, a w drugim na znacznym zwiększeniu komfortu na lekko wyboistych nawierzchniach.

Siodełko może być standardowe lub sprężynowe, z klasycznym lub skórzanym pokryciem, piankową lub żelową wyściółką. Sztyca może być również wyposażona w elastomerowy amortyzator pochłaniający drgania spowodowane nierówną nawierzchnią.

Dostępny jest również szeroki wybór kierownic: zakrzywiona kierownica zapewniająca bardzo wygodną pozycję wyprostowaną, kierownica w stylu szosowym zapewniająca dynamiczną pozycję jazdy i wąską szerokość, która ułatwia wjeżdżanie i wyjeżdżanie z ruchu ulicznego, lub płaska kierownica (z wygodniejszą, wyprostowaną pozycją). MTB) dla pozycji pośredniej, z hamulcami zawsze pod ręką.

Przydatne akcesoria

Wszystko zależy od Twoich potrzeb i charakteru Twoich podróży! Jeśli planujesz używać roweru miejskiego po prostu jako lekkiego, szybkiego środka transportu, nie będziesz przywiązywać tak dużej wagi do jego akcesoriów, jak w przypadku, gdy planujesz używać go do codziennych sprawunków. W takim przypadku zdecyduj się na model wyposażony w bagażnik i/lub przedni bagażnik.

Jeśli planujesz korzystać z roweru przez cały rok, niezależnie od warunków pogodowych, musisz upewnić się, że jest on odpowiednio wyposażony. błotniki będą niezbędne.

Chociaż francuskie przepisy wymagają, aby wszystkie rowery były wyposażone w dzwonek i przednie/tylne światła, te ostatnie są często podstawowe i zapewniają jedynie podstawową widoczność. W przypadku intensywnego użytkowania i/lub w środowiskach półmiejskich, zakupoświetlenie oświetlenia. Można również zdecydować się na rower z piastą dynamo, aby zagwarantować niezawodne działanie, a przede wszystkim nigdy nie rozładować baterii!

Styl

Oprócz cech technicznych, rower miejski to także, a nawet przede wszystkim, kwestia stylu. Zabytkowe, oryginalne, sportowe, stonowane... istnieją rowery miejskie, które zaspokoją każdy gust!

W szczególności moda na rowery zabytkowe to rzeczywistość, którą wykorzystali producenci! Coraz więcej z nich oferuje nowe rowery zaprojektowane w stylu rowerów z przeszłości, z klasyczną geometrią i cienkimi, okrągłymi stalowymi rurami.