Jak korzystać z elektrycznego roweru górskiego?

Mocniejszy, szybszy i cięższy elektryczny rower górski nie jest tym samym, co konwencjonalny rower górski. Nie rewolucjonizuje sposobu jazdy, ale oferuje nowe wrażenia, zarówno podczas pedałowania, jak i jazdy. Jeśli dopiero zaczynasz jeździć na VTTAE, prawdopodobnie będziesz potrzebować trochę czasu, aby się do niego przyzwyczaić... Ważne jest, aby poświęcić trochę czasu na oswojenie bestii!

Probikeshop wskaże małe błędy, których należy unikać, i udzieli kilku porad, które pomogą oswoić VTTAE.

Specyfika elektrycznego roweru górskiego: waga, prowadzenie, moc

Pod względem estetycznym rower górski ze wspomaganiem elektrycznym wygląda bardzo podobnie do roweru typu muscle bike, zwłaszcza biorąc pod uwagę postępy poczynione w ostatnich latach w zakresie integracji bloku silnika i akumulatora. Wyposażenie MTB i e-MTB jest również porównywalne, choć pojawia się coraz więcej komponentów zoptymalizowanych pod kątem e-MTB (widelce teleskopowe lub specjalne przekładnie e-MTB i opony z homologacją E-25).

Elektryczny rower górski jest klasą samą w sobie, biorąc pod uwagę obecność elektrycznego systemu wspomagania pedałowania, składającego się z silnika, akumulatora i ekranu z elementami sterującymi na kierownicy. Ten specyficzny sprzęt dodaje pewną wagę, która zmienia nawyki nabyte podczas jazdy na konwencjonalnym rowerze górskim. Średnia waga VTTAE wynosi około 25 kg, a najlżejsze modele ważą nieco poniżej 20 kg.

Przy dużej prędkości ta znaczna waga może łatwo uwięzić niedoświadczonych rowerzystów na technicznych zjazdach. Ale z praktyką, VTTAE można okiełznać jak każdy inny rower, przy minimalnym zamieszaniu. Elektryczny rower górski pozwala odkryć inny rodzaj jazdy, który jest bardzo przyjemny i polega na przewidywaniu i elastyczności.

Wszystkie elektryczne rowery górskie wykorzystują silnik o wysokim potencjale mocy i momentu obrotowego. Silnik pomaga na podjazdach, ale może też wpędzić w pułapkę, jeśli tryb wspomagania nie zostanie dobrze wybrany. Głównym ryzykiem jest utknięcie na najbardziej stromych i technicznych odcinkach z powodu utraty przyczepności tylnego koła lub odwrotnie, z powodu niekontrolowanego pochylenia.

Jak wybrać odpowiedni tryb wspomagania dla VTTAE?

Moment obrotowy silnika jest ważnym czynnikiem w ocenie tego, jak VTTAE radzi sobie w terenie. Tryby wspomagania pozwalają dozować moc w zależności od okoliczności.

Sportowe, dynamiczne wspomaganie silników VTTAE

Zachowanie VTTAE podczas pedałowania zależy od charakterystyki technicznej jego silnika. silnik. Elektryczne rowery MTB to potężne, sportowe maszyny, które umożliwiają jazdę po szlakach, które normalnie byłyby niedostępne dla muskularnych rowerów MTB. Dzięki swojej sportowej naturze silniki VTTAE idealnie nadają się do tego rodzaju ekstremalnego terenu i jazdy. Przez sportowy charakter rozumiemy bardzo dynamiczne, responsywne i czułe wspomaganie, które skutecznie towarzyszy wysiłkowi rowerzysty podczas naciskania na pedały.

Sportowe zachowanie silników VTTAE znajduje odzwierciedlenie w ich wysokim maksymalnym momencie obrotowym, wynoszącym od 70 Nm do 90 Nm w przypadku najbardziej znanych rozwiązań na rynku:

  • Silnik Bosch Performance Line CX: maksymalny moment obrotowy 85 Nm.
  • Silnik Shimano Steps E8000: maksymalny moment obrotowy 70 Nm;
  • Silnik Shimano Steps EP8: maks. moment obrotowy 85 Nm;
  • Silnik Yamaha PW-ST: maks. moment obrotowy 70 Nm;
  • Silnik Yamaha PW-X3: maks. moment obrotowy 85 Nm;
  • Silnik Brose Drive S Mag: maks. moment obrotowy 90 Nm.
  •  

    Wszystkie te silniki oferują różne poziomy lub tryby wspomagania, dzięki czemu można dostosować wsparcie do terenu (mniej lub bardziej technicznego lub nierównego), profilu rowerzysty (sportowego lub rekreacyjnego) i rodzaju wycieczki (prędkość przelotowa na długim dystansie lub krótka, rytmiczna wycieczka). Każdy tryb wspomagania zapewnia dobrze ukierunkowany maksymalny moment obrotowy. Pierwszy tryb wspomagania zapewnia najniższy moment obrotowy (60 Nm w trybie Eco dla silnika Performance Line CX), podczas gdy najmocniejszy tryb zapewnia najwyższy moment obrotowy (85 Nm w trybie Turbo dla silnika Performance Line CX).

    Dostosowanie trybu wspomagania VTTAE do terenu

    W zależności od producenta silnika roweru górskiego (Bosch, Yamaha, Shimano...) dostępne są 3 lub 4 tryby wspomagania.

    Zawsze dostępny jest pierwszy tryb "Eco", który świetnie nadaje się do łagodnego startu i wystarcza do stosunkowo łatwych odcinków pedałowania, przydatnych do oszczędzania baterii i maksymalnego wydłużenia wycieczek. Na drugim końcu skali, najmocniejszy tryb ("Turbo" w Bosch, "High" w Yamaha, "Boost" w Shimano) najlepiej sprawdza się na krótkich, stromych podjazdach - w pełni wykorzystuje moc silnika, ale szybko wyczerpuje akumulator. Tryby pośrednie ("Tour" na Bosch, "STD" na Yamaha, "Trail" na Shimano) dobrze nadają się do większości stromych, krętych, technicznych i długich podjazdów.

    Marki Bosch i Shimano umożliwiają precyzyjną kalibrację różnych trybów wspomagania (za pośrednictwem aplikacji), aby znaleźć odpowiednią dawkę, zgodnie z własnymi preferencjami. Ci dwaj główni producenci silników oferują również tryby zoptymalizowane pod kątem VTTAE ("Trail" od Shimano, "eMTB" od Bosch), które automatycznie dostosowują dawkę wspomagania w zależności od terenu, dzięki inteligentnemu systemowi wielu czujników.

    Prawidłowe korzystanie z roweru górskiego ze wspomaganiem elektrycznym: przed wycieczką

    Zwykłe kontrole przed wycieczką VTTAE są identyczne z tymi przeprowadzanymi przed konwencjonalną wycieczką rowerem górskim, z kilkoma bardzo szczególnymi punktami uwagi.

    Najważniejsze kontrole roweru VTTAE

    Zawsze sprawdzaj układ hamulcowy, naciskając każdą dźwignię. Regularnie sprawdzaj poziom zużycia klocków hamulcowych i stan tarcz. Szkoda byłoby odkryć, że hamulce zawiodły w połowie zjazdu.

    Regularnie sprawdzaj dokręcenie różnych mocowań: osi koła, sztycy podsiodłowej, kokpitu. Przyjrzyj się także ogólnemu stanowi roweru pod kątem wgnieceń lub pęknięć ramy, szczególnie w okolicy silnika.

    Regulacja w rowerze VTTAE

    Dokładnie sprawdź ciśnienie w oponach i zawieszeniu, postępując zgodnie z zaleceniami producenta i dostosowując ustawienia do swojej wagi, stylu jazdy i terenu w danym dniu. Należy pamiętać, że w przypadku VTTAE najważniejsze są 2 cechy: przyczepność podczas pedałowania i przyczepność podczas hamowania. Aby pokonywać najbardziej strome wzniesienia, można dostosować ustawienia zawieszenia, aby zapewnić maksymalną kompresję z przodu i większą twardość z tyłu.

    W przypadku roweru górskiego ze wspomaganiem elektrycznym dobrym pomysłem jest również obniżenie zwykłej wysokości siodełka (tylko trochę), aby uzyskać większą stabilność i zwinność podczas pedałowania. Będziesz czuć się bardziej komfortowo i wydajniej na trudnych podjazdach.

    Po przejściu przez tę listę kontrolną można rozpocząć korzystanie z systemu wspomagania. Na początek zalecamy wybranie pierwszego poziomu wspomagania (tryb Eco). Start będzie płynniejszy i bardziej kontrolowany.

    Prawidłowe korzystanie z elektrycznego roweru górskiego: podczas wycieczki

    Jak już wspomnieliśmy, pedałowanie i jazda na VTTAE to nieco nietypowe ćwiczenie, które zmieni nawyki nowicjuszy.

    Ogólne zasady dobrej jazdy na VTTAE

    Przypominamy, że wspomaganie silnika działa tylko podczas pedałowania. Zasadniczo należy dążyć do regularnej kadencji około 70-90 obr/min, aby jak najlepiej wykorzystać silnik. Przy tej częstotliwości pedałowania silnik VTTAE znajduje się w swojej strefie komfortu, w której zużywa najmniej energii.

    Na długim podjeździe zalecamy zmianę biegu zamiast trybu wspomagania, aby dostosować się do terenu, przewidując zmiany nachylenia. Chodzi o to, aby mądrze korzystać z różnych trybów, zachowując płynną i wydajną pracę.

    Na wczesnych etapach użytkowania ważne jest, aby zapoznać się z maszyną. Najlepszą rzeczą do zrobienia jest zapoznanie się z trybem "Eco", aby dobrze wyczuć, jak zachowuje się rower - będziesz w stanie dokładniej docenić wspomaganie. Następnie możesz wypróbować pośredni tryb wspomagania, a następnie tryb maksymalny, aby odkryć pełny potencjał VTTAE.

    Nasze porady dotyczące efektywnej wspinaczki z VTTAE

    VTTAE ma potencjał do pokonywania najtrudniejszych górskich szlaków. Jeśli wybierasz się na bardzo strome szlaki, na luźnym podłożu i na bardzo stromym zboczu, kontrola mocy silnika jest niezbędna. Jeśli nie będziesz w stanie kontrolować motocykla na zboczu, będziesz zmuszony opuścić nogę. Jeśli użyjesz silnika z pełną mocą i będziesz źle ustawiony, istnieje duże prawdopodobieństwo, że uderzysz w tył ATV lub zjedziesz z toru. Wyzwanie polega na znalezieniu właściwej, najbardziej zrównoważonej formuły zapewniającej dobre postępy na stoku. Dobre wspinanie się na VTTAE oznacza znalezienie najlepszej kombinacji biegu i poziomu wspomagania, dostosowując swoją pozycję do równomiernego rozłożenia ciężaru.

    Jazda pod górę wymaga przewidywania pułapek (korzenie na drodze i kamienne stopnie), aby wytyczyć skuteczną linię. Za wszelką cenę należy unikać utknięcia na przeszkodzie, w przeciwnym razie istnieje ryzyko, że potężna maszyna stanie się prawdziwym ciężarem własnym.

    Jazda na elektrycznym rowerze górskim

    Podobnie jak w przypadku jazdy pod górę, jazda w dół wymaga dużej dozy przewidywania. Ze względu na wagę VTTAE, czas hamowania jest z konieczności dłuższy. Jazda na VTTAE oznacza konieczność zachowania ostrożności podczas wchodzenia w zakręt, przewidywania linii i utrzymywania trajektorii tak płynnej, jak to tylko możliwe, jeśli chcesz zachować kontrolę, stabilność i prędkość.

    Oczywiście początkującym użytkownikom VTTAE zaleca się, aby nie rzucali się na zbyt techniczne trasy.

    Prawidłowe korzystanie z VTTAE: po jeździe

    Po jeździe należy zadbać o rower VTTAE, na którym nieuchronnie zebrał się kurz lub błoto. Przed czyszczeniem motocykla należy wyjąć konsolę i akumulator i umyć je osobno wilgotną szmatką. Konserwacja ATV przebiega w taki sam sposób, jak konserwacja motocykla typu muscle bike. Najważniejszą rzeczą jest skupienie się na elementach układu napędowego, ich regularne czyszczenie i dosmarowywanie w celu wydłużenia ich żywotności.