Jak konserwować elektryczny rower górski?

Błoto, deszcz, brud, kurz... Elektryczny rower górski (EABV) jest narażony na różne obciążenia podczas wycieczek, szczególnie zimą. Chociaż VTTAE został zaprojektowany tak, aby bezproblemowo radzić sobie w trudnym terenie i warunkach, regularna konserwacja jest niezbędna, aby zagwarantować jego sprawność i wydajność przez długi czas.

Konserwacja elektrycznego roweru górskiego jest podobna do konserwacji roweru mięśniowego. Ogólna konserwacja obejmuje regularne czyszczenie VTTAE i dokładne sprawdzanie stanu zużycia przekładni. Nalegamy również na ochronę elektronicznych komponentów systemu wspomagania, takich jak akumulator, który musi być traktowany z najwyższą starannością przez cały rok.

Probikeshop ma kilka wskazówek, które pomogą Ci zadbać o elektryczny rower górski.

Dlaczego warto dbać o elektryczny rower górski?

Zakup elektrycznego roweru górskiego to poważna inwestycja, która będzie doceniana przez cały okres użytkowania. Chodzi o to, aby cieszyć się rowerem elektrycznym w doskonałym stanie technicznym tak długo, jak to możliwe i móc regularnie jeździć przez cały rok, nawet w najgorszych warunkach błota, zimna lub śniegu. Wydłużenie żywotności roweru VTTAE oznacza dbanie o jego ramę i różne komponenty poprzez regularną konserwację, w tym zwykłe czynności: czyszczenie, sprawdzanie zużycia i sprawdzanie, czy działa prawidłowo.

Elektrycznie wspomagany rower górski ma taki sam kształt nadwozia i podstawowe wyposażenie jak rower typu muscle bike. Konwencjonalne części roweru górskiego (opony, przerzutki, łańcuch, hamulce itp.) podlegają takiemu samemu zużyciu, ale w większym stopniu, ponieważ rower jest cięższy i szybszy. Przekładnia elektrycznych rowerów górskich jest szczególnie krytycznym punktem, ponieważ musi wytrzymać siłę trakcyjną silnika pedałów.

Silnik, akumulator i ekran sterowania to charakterystyczne elementy roweru VTTAE. Części te zawierają elektronikę, która musi być dobrze chroniona przed czynnikami zewnętrznymi (kurzem, deszczem, śniegiem, błotem i innymi zabrudzeniami).

Konserwacja akumulatora VTTAE

Akumulator, składający się zazwyczaj z ogniw litowo-jonowych, jest istotną częścią roweru górskiego ze wspomaganiem elektrycznym. Na normalne funkcjonowanie ogniw może mieć wpływ silny wstrząs lub ekstremalne temperatury, które mogą zmniejszyć pojemność akumulatora. Właśnie dlatego warunki przechowywania akumulatora są tak ważne, szczególnie zimą.

Jak ładować i przechowywać akumulator VTTAE w najlepszych warunkach?

  • Akumulator należy przechowywać w suchym, dobrze wentylowanym miejscu, z dala od wilgoci i źródeł ciepła;
  • Idealna temperatura przechowywania/ładowania wynosi około 10-20°C;
  • Jeśli akumulator jest narażony na działanie ekstremalnych temperatur, należy go wyjąć z urządzenia VTTAE (lub przenieść);
  • Wyjąć akumulator z urządzenia VTTAE, jeśli nie będzie ono używane przez kilka miesięcy;
  • Jeśli urządzenie VTTAE nie będzie używane przez kilka miesięcy, należy przechowywać baterię naładowaną w 30-60%;
  • Nie pozostawiaj akumulatora rozładowanego; utrzymuj idealny poziom naładowania na poziomie 30-60%;
  • Nie pozostawiać akumulatora stale naładowanego;
  • Po jeździe w bardzo niskich temperaturach należy odczekać pół godziny przed ponownym naładowaniem akumulatora;
  • W przypadku jazdy w bardzo niskich temperaturach dostępne są osłony termiczne akumulatorów.
  • Jak konserwować akumulator w rowerze VTTAE?

    W przypadku problemów z akumulatorem, otwieranie go w celu naprawy jest formalnie niewskazane! W celu konserwacji elementów systemu wspomagania należy skontaktować się z profesjonalistą, który zdiagnozuje problem.

    Aby wyczyścić akumulator, nie należy spłukiwać go wodą! Zalecamy systematyczne wyjmowanie akumulatora z ramy i czyszczenie go osobno, a następnie spłukanie VTTAE niewielkim strumieniem wody. Możesz użyć wilgotnej szmatki, aby zetrzeć brud i błoto rozpryśnięte na akumulatorze. Możesz również użyć środków do czyszczenia styków, aby bardziej szczegółowo zadbać o wtyczki i styki. Ten prosty krok chroni ten wrażliwy sprzęt przed zużyciem i utlenianiem. Jeśli jeździsz po wilgotnym terenie, możesz regularnie smarować styki.

    Konserwacja silnika i komponentów VTTAE

    Producenci rozwiązań dla VTTAE pracują nad ciągłym ulepszaniem swoich silników, akumulatorów i konsol. Regularnie oferują aktualizacje mające na celu optymalizację systemów zarządzania komponentami, aby poprawić i dostroić działanie VTTAE. Oczywiście zaleca się przeprowadzenie tych aktualizacji, kontaktując się ze zwykłym sprzedawcą rowerów.

    Regularne wizyty u specjalisty pozwolą również zidentyfikować i naprawić wszelkie usterki systemu wspomagania. Wreszcie, specjalista będzie w stanie sprawdzić krytyczne punkty dokręcenia, takie jak mocowania bloku silnika do ramy.

    Ogólna konserwacja elektrycznego roweru górskiego

    Dzięki mocnemu, dynamicznemu silnikowi centralnemu VTTAE, obciążenia przekładni są szczególnie duże. Części zużywają się szybciej, dlatego konieczne jest regularne sprawdzanie stanu łańcucha. Monitor zużycia łańcucha jest bardzo praktycznym narzędziem, które ostrzega, gdy sytuacja przekładni staje się krytyczna. Jeśli łańcuch zaczyna wykazywać oznaki zmęczenia, najwyższy czas go wymienić, w przeciwnym razie zużycie zostanie przeniesione na kasetę i tarczę.

    Konserwacja elektrycznego roweru górskiego obejmuje również kontrolę innych podzespołów:

  • Sprawdzanie ciśnienia w oponach i ich zużycia;
  • Zużycie klocków hamulcowych;
  • Regularne odpowietrzanie obwodu hydraulicznego hamulca tarczowego;
  • Regularne odpowietrzanie zawieszenia.

  • Jak czyścić elektryczny rower górski?

    Kolarstwo górskie często wiąże się z pokonywaniem trudnego terenu i błotnistych warunków, zwłaszcza zimą, kiedy sól i śnieg wystawiają rower na ciężką próbę. Gdy już tam dotrzesz, musisz zadbać o swój rower górski, wyczyścić go i odpowiednio wysuszyć.

    Przed czyszczeniem ATV należy wyjąć akumulator i konsolę! Możesz użyć wiadra lub strumienia wody pod niskim ciśnieniem, ale zdecydowanie nie myjki Kärcher, która może wlać wodę do bloku silnika i łożysk. Użyj szczotek, aby pozbyć się całego brudu na ramie, pod suportem, na kołach i felgach, na skrzyni biegów... Szczotka jest idealna do usuwania większości pozostałości, przed spłukaniem wszystkiego małym strumieniem wody. Pozostaje tylko wysuszyć VTTAE i nasmarować łańcuch, unikając tłustych plam na hamulcach.

      AKCESORIA - Odtłuszczacze i środki czyszczące