Jak wybrać klocki hamulcowe do roweru górskiego?

Jak wybrać klocki hamulcowe do roweru górskiego?

Po zidentyfikowaniu modeli, które są kompatybilne z zaciskiem hamulcowym, można wybrać spośród różnych rodzajów klocków hamulcowych. klocki hamulcowe do rowerów górskich aby dopasować je do swoich potrzeb i stylu jazdy. Oto wszystkie potrzebne informacje.

Standardy

  • Rodzaj wykończenia: organiczne, półmetaliczne lub metaliczne
  • Typ wspornika: stal, aluminium, ceramika

Rodzaje wkładek

Pamiętaj: do każdego modelu hamulca można dopasować różne rodzaje klocków.

Klocki hamulcowe zawsze składają się z dwóch części: okładziny i podkładu.

Okładzina wkładka to część, która wchodzi w kontakt z dyskiem. Istnieją 2 główne typy: organiczne i metalowe. Typ organiczny, znany również jako "żywica", oferuje najlepszą wydajność na zimno, tj. podczas pierwszego hamowania, ale nie radzi sobie dobrze z wysokimi temperaturami. I odwrotnie, klocek metaliczny działa dobrze na gorącym hamulcu, a zatem lepiej radzi sobie z wysokimi temperaturami. Niektórzy producenci klocków hamulcowych oferują typ pośredni zwany półmetalicznym (lub półorganicznym), który łączy zalety i wady obu typów.

Klocki podpora klocka zapewnia między innymi odprowadzanie ciepła, ograniczając wzrost temperatury płynu hamulcowego. Większość wsporników klocków hamulcowych jest wykonana ze stali, ale można też znaleźć takie wykonane z aluminium. Aluminium znacznie lepiej rozprasza ciepło niż stal. Niektóre marki, takie jak SHIMANO, oferują nawet aluminiowe uchwyty z rozpraszaczem ciepła w celu zwiększenia wydajności.

Wreszcie, niektóre marki oferują ceramiczne klocki hamulcowe. Uwaga: to nie klocki są wykonane z ceramiki. W tych modelach między klockiem a wspornikiem znajduje się po prostu ceramiczny "ekran", ponieważ materiał ten zapewnia doskonałą odporność na temperaturę, a tym samym pomaga ograniczyć przewodzenie ciepła do płynu hamulcowego.

Jakie klocki hamulcowe wybrać?

Uwaga: w przypadku zmiany rodzaju okładzin hamulcowych zdecydowanie zaleca się wymianę zarówno tarczy, jak i klocków (np. jeśli miałeś klocki żywiczne i zmieniasz je na metalowe). Etap docierania sprawia, że tarcza jest kompatybilna tylko z typem okładzin użytych do tej operacji.

 

  • Jazda
    Jeśli zabierasz swój rekreacyjny rower górski na przejażdżkę, organiczne klocki hamulcowe zapewnią maksymalną wydajność od pierwszego hamowania.
  • Cross-Country
    Wyposażony w półsztywny rower górski do jazdy przełajowej, organiczne klocki hamulcowe będą również najbardziej skuteczne w opóźnianiu drogi hamowania tak bardzo, jak to możliwe. Możesz także zdecydować się na aluminiowy wspornik, jeśli twoje trasy obejmują kilka długich zjazdów, na których hamulce mogą się nagrzewać.
  • All-Mountain / Enduro
    Jeśli nie nadużywasz hamulców, organiczny z aluminiowym wspornikiem może być dobrym wyborem do hamowania w ostatniej chwili. Jeśli jednak masz ciężką rękę na dźwigni lub jeśli teren oznacza, że musisz pozostać na hamulcach, będziesz musiał zdecydować się na metale, które nie boją się przegrzania.
  • DH / Freeeride
    W DH / Freeride hamowanie tak ekstremalne jak teren wymaga metalowych klocków, aby zapewnić maksymalną wydajność podczas jazdy*.

*run: course

      MTB - Klocki hamulcowe