Jak wybrać koła do roweru górskiego?

Jak wybrać koła do roweru górskiego?

The Koła MTB należy wybierać z najwyższą starannością, ponieważ odgrywają one istotną rolę w osiągach roweru górskiego. Aby rower był dynamiczny, należy zmniejszyć wagę obracających się części. A co może być bardziej masywne i stale obracające się niż zestaw kół? Oto, czego potrzebujesz, aby dokonać wyboru.

Standardowe zestawy kołowe

  • Rozmiary koła do rowerów górskich dla rowerów dla dorosłych: 26"; 27,5"; 27,5+ i 29".
  • Profile obręczy i materiały
  • Typ montażu opony: dętkowy lub bezdętkowy
  • Rodzaje szprych
  • Rodzaje piast
  • Rodzaje osi kół
  • Rodzaje hamulce do rowerów górskich Hamulec V-brake lub tarczowy
  • Format Boost

Rodzaje kół

Średnica, obręcz, szprychy i piasta to główne elementy, które określają specyficzne cechy zestawu kołowego.

Istnieje kilka średnic kół dostępnych na rynku. 26", która była historyczną średnicą standardową, stopniowo traci swoje miejsce wraz z pojawieniem się nowych, w szczególności 27,5", które oferują bardzo podobne prowadzenie przy większym komforcie i "nowym wyglądzie". Koło MTB 29"Koło MTB, które jest wysoko cenione za doskonałą zdolność do wspinaczki i prędkość. Jeśli chodzi o koła 27,5+, oferują one większą sztywność szprych i umożliwiają montaż szerszych opon w celu zapewnienia lepszej przyczepności w każdym terenie.


Aby wybrać odpowiedni przekrój oponymożna zapoznać się z naszymi poradami: Wybór odpowiednich opon MTB

Informacje obręczeIm szersza obręcz, tym sztywniejsza i bardziej odporna na siły boczne. Co więcej, szeroka obręcz zapewnia większą objętość powietrza dla tej samej opony, ułatwiając pochłanianie wzniesień. Im wyższa obręcz, tym sztywniejsza i bardziej odporna na siły czołowe. Należy jednak zauważyć, że ma to bezpośredni wpływ na wagę. Dlatego bardzo ważne jest, aby wybrać obręcz, której szerokość i wysokość są dostosowane do stylu jazdy. Większość obręczy jest wykonana z aluminium, co zapewnia dobry stosunek wytrzymałości do masy, ale istnieje również kilka modeli karbonowych, które zwiększają masę i szybkość reakcji, zachowując jednocześnie pewien poziom komfortu i odporności na uderzenia. Co więcej, szprychy są mniej obciążone niż w przypadku felg aluminiowych, więc konserwacja jest ograniczona. Budżet na koła z włókna węglowego zaczyna spadać, a odpowiednie modele są dostępne już od 1000 euro.


Dętkowe czy bezdętkowe? Zalety opon oponyBezdętkowe są niezaprzeczalne: mniejsza liczba przebić, możliwość jazdy z niższym ciśnieniem w celu zwiększenia przyczepności i komfortu, znacznie niższe ryzyko przebicia dzięki dodatkowi środka zapobiegawczego oraz znaczna oszczędność wagi po zamontowaniu Tubeless Ready. Należy pamiętać, że zawsze istnieje możliwość konwersji zestawu kołowego na Tubeless, jeśli nie jest on oryginalny, dzięki zestawom do konwersji.

Odwiedź półki zapewnia doskonałe połączenie między piastą a obręczą w celu przenoszenia mocy, sił hamowania i zmian kierunku; ale także toleruje pewną ilość odkształceń, aby zapewnić komfort i wytrzymałość. Szprychowanie jest definiowane przez liczbę szprych na kole i rodzaj skrzyżowania (sznurowanie). Najbardziej klasyczne i wciąż najbardziej niezawodne koło składa się z 32 szprych krzyżujących się przez 3 (jedna szprycha zawsze krzyżuje się z trzema innymi), ale aby zmniejszyć wagę koła, liczbę szprych można zmniejszyć, a rodzaj sznurowania może się różnić w zależności od dyscypliny.

Szprychy piasta Zawiera łożyska kulkowe, które umożliwiają obracanie się koła. Mogą one być typu "stożek/kielich" A wymagające bardziej regularnej konserwacji, ale generalnie niezawodne w czasie; lub typu "łożysko uszczelnione". B Bezobsługowa (wystarczy wymienić łożysko, gdy ulegnie awarii). Ta część zapewnia również interfejs między resztą koła a rowerem, w zależności od standardu osi. Niektóre marki oferują piasty, które można przekonwertować na wszystkie (lub prawie wszystkie) standardy, po prostu montując zestaw adapterów.


Jeśli chodzi o typ osi kołaNależy zauważyć, że liczba standardów wzrosła w ostatnim czasie. Wybór stał się zatem bardziej złożony i należy zapewnić kompatybilność.

Najpopularniejszą osią przednią jest oś z szybkozamykaczem 9x100 mm lub oś przelotowa 15x100 mm. Istnieje również oś 15x110 mm "Boost" do użytku z kołami 27,5+, oś 15x110 mm Predictive Steering do użytku tylko z widelcami Rockshox RS1 oraz oś 20x110 mm.

Z tyłu najpopularniejsze osie to 9x135 mm lub 12x135 mm, 12x142 mm, 12x148 mm (Boost) lub 12x150 mm.

Wybór kaseta zależy od korpus wolnego koła Dlatego konieczne jest wybranie odpowiedniego do montażu zębatek. Zapraszamy do zapoznania się z przewodnikiem : Jak wybrać kasetę MTB ?


Wreszcie, jeśli chodzi o zespół hamulcajest coraz mniej modeli zaprojektowanych dla systemu V-Brake, który ustąpił miejsca hamulcom tarczowym, dla których istnieją dwa standardy montażu: Center Lock 1 w Shimano / DT Swiss (lub AFS w Fulcrum) i 6-otworowy 2.



Czym jest format Boost?

Nowe geometrie ram MTB i stosowanie coraz szerszych opon 27,5" i 29" zmusiły producentów do opracowania nowych standardów. Niektóre modele rowerów wymagają osi dłuższych o kilka milimetrów, zwanych "Boost", formatu, który pojawił się w 2015 roku.

Przednia oś ma teraz wymiary 15x110 mm. A a tylna 12x148 mm B. Linia łańcucha jest również inna (52 mm zamiast 49 mm). C co ma wpływ na wymiary mechanizmu korbowego i przesunięcie tarczy.


Korzyści:

  • Doskonała sztywność boczna na kołach 27,5" i 29".
  • Większy prześwit dla opon.
  • Bardziej wydajna geometria dla kół 29" i 27,5+" (krótsze tylne widełki).
  • Opracowanie nowych układów napędowych.

  • Możliwe jest przekonwertowanie niektórych par kół z 12x142 z tyłu i 15x100 z przodu na 12x148 i 15x110 za pomocą zestawów do konwersji (sprawdź kompatybilność przed zakupem).


    Które koła są dla mnie odpowiednie?

    Aby uzyskać możliwie najbardziej dynamiczną jazdę, idealnym rozwiązaniem jest znalezienie najlżejszego, ale najmocniejszego zestawu kołowego do kolarstwa górskiego. Wybór średnicy będzie zależał od rozmiaru rowerzysty i geometrii ramy. Jeśli chodzi o inne cechy, oto co zalecamy:

    • Turystyka piesza
      Do jazdy turystycznej najbardziej niezawodna będzie klasyczna obręcz. Obręcz o szerokości od 20 do 24 mm zapewni dobry kompromis między wytrzymałością a komfortem.
    • Cross-Country
      Na wycieczki XC, jeśli interesują Cię osiągi, rozważ koła z włókna węglowego, ale znajdziesz też bardzo dobre koła aluminiowe z niskim szprychowaniem, aby utrzymać niską wagę. Aby uzyskać wydajność i lekkość, wybierz model szerszy niż 24 mm.
    • All-Mountain / Enduro
      Możesz wybrać klasyczne szprychowanie dla niezawodności lub nieco mniejsze szprychowanie dla większej dynamiki. Obręcz o szerokości od 28 do 35 mm zapewni komfort i wytrzymałość potrzebne do tego typu jazdy.
    • DH / Freeeride
      W przypadku DH / Freeride klasyczne szprychowanie jest niemal niezbędne, aby ograniczyć ryzyko pęknięcia. Wszystko to przy szerokości obręczy 28 mm lub większej, dla maksymalnej objętości opony.
    • VTTAE
      Koła są specjalnie zaprojektowane do tego typu jazdy, z dość szerokim profilem obręczy od 30 mm wzwyż i grubszymi obręczami. Szprychy są ponadwymiarowe i bardziej wytrzymałe. Piasty są również mocniejsze, aby wytrzymać moment obrotowy silnika i większe obciążenia.

      MTB - koła 29"