Jak wybrać odpowiedni dla siebie rower fixie?

Fixie to rower miejski, który jest klasą samą w sobie. W przeciwieństwie do większości rowerów używanych w mieście, ma wyrafinowany, minimalistyczny styl i niewiele komponentów. Bez przerzutek, ma stałą zębatkę, która sprawia, że jazda na nim jest wyjątkowa. Fixie to rower dla modnych rowerzystów miejskich, którzy chcą jeździć swobodnie i szybko po mieście, w określonym stylu! Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci wybrać odpowiedni model!

CO TO JEST FIXIE?

Historia

Fixie wywodzi się z historii nowojorskich kurierów rowerowych i ich wyjątkowej umiejętności wplatania się w ruch uliczny. Byli jednymi z pierwszych, którzy używali tych zwinnych, opływowych rowerów, których części nie ryzykowali kradzieży, ponieważ nie mieli ich wcale lub bardzo niewiele!

Dziś fixie stał się niemal kulturowym wyznacznikiem modnych miejskich rowerzystów, którzy zaczęli pojawiać się licznie w dużych miastach od 2000 roku. Wyścigi na rowerach stacjonarnych stają się nawet popularne, spektakularne i niebezpieczne, a specjaliści walczą na technicznych torach miejskich!

Opis

Główną cechą fixie jest stała zębatka przymocowana do tylnej piasty, która pozwala pedałować tak długo, jak koło się obraca. To odróżnia go od tradycyjnego roweru z wolnym kołem, które pozwala rowerzyście przestać pedałować bez wpływu na ruch roweru do przodu.

Ta stała zębatka daje również początek specjalnemu systemowi hamowania znanemu jako pedałowanie do tyłu: na fixie rowerzysta musi zablokować ruch mechanizmu korbowego, aby zmniejszyć prędkość i rozważyć zatrzymanie, w stylowym poślizgu charakterystycznym dla tego typu rowerów (skid)!

Należy od razu zaznaczyć, że wszystkie fixie w ofercie Probikeshop są wyposażone w tradycyjny układ hamulcowy (klocki na obręcze), dzięki czemu można wypróbować fixie w całkowicie bezpieczny sposób.

Idealny do szybkiego przemieszczania się na krótkich trasach, fixie składa się po prostu z ramy, kierownicy, pary kół, tarczy i słynnej stałej zębatki.

CECHY SZCZEGÓLNE ROWERÓW TYPU FIXIE

Rama

Rower typu fixie musi być zwinny i zwrotny, dlatego zazwyczaj ma kompaktową ramę ze stosunkowo krótkim rozstawem osi oraz prostymi rurami podsiodłową i czołową. W naszych arkuszach danych rowerów fixie znajdziesz tabele geometrii wyszczególniające ważne wartości, które należy wziąć pod uwagę (rozstaw osi, długość tylnego trójkąta, kąty kierownicy i siodełka). Znajdziesz tam również tabelę zgodności rozmiarów, która pomoże Ci wybrać model najlepiej dopasowany do Twojego typu ciała.

Ramy Fixie mogą być wykonane z aluminium lub stali, chromoly lub Hi-ten. Aluminium ma tę zaletę, że jest lżejsze niż stal, która pozostaje bardziej solidna, wytrzymała i elastyczna, lepiej pochłaniając wibracje drogowe. Stal nadaje również rowerowi fixie pewien retro i vintage charakter, który często przemawia do rowerzystów dbających o styl.

Na koniec należy zauważyć, że wieszak przerzutki jest zwykle poziomy, aby umożliwić łatwą regulację napięcia łańcucha.

Kierownica

Decydujący czynnik komfortu i stylu, kierownica wieszak może przybierać różne formy, od najbardziej klasycznych po najbardziej oryginalne. Istnieją klasyczne płaskie lub lekko podniesione kierownice, które zapewniają lepszą kontrolę i wygodniejszą pozycję. Istnieją również wieszaki w stylu szosowym, a nawet wieszaki typu cowhorn, inspirowane rowerami do jazdy na czas używanymi w latach 80-tych.

Układ hamulcowy

Dla purystów, fixie nie posiada układu hamulcowego. Modele oferowane w Probikeshop są jednak wyposażone w przednie i tylne hamulce obręczowe, dzięki czemu można wypróbować specjalny styl jazdy fixie w całkowicie bezpieczny sposób. Umożliwiają one również spełnienie wymogów francuskiego kodeksu drogowego, który stanowi, że "każdy rower musi być wyposażony w dwa skuteczne urządzenia hamujące" (artykuł R315-3).



Stała zębatka czy singlespeed?

Ważne jest, aby zrozumieć różnicę między stałą zębatką a singlespeedem, które są rowerami jednobiegowymi. Stała zębatka jest przymocowana do piasty, podczas gdy singlespeed ma wolne koło, które pozwala rowerzyście przestać pedałować bez blokowania obrotu tylnego koła.

Istnieją piasty typu flip-flop, które umożliwiają połączenie dwóch systemów - stałej zębatki i wolnego koła - na jednym kole, które wystarczy zamontować w jedną lub drugą stronę, aby korzystać z jednego lub drugiego systemu.

Wybór przełożenia

Przełożenie roweru typu fixie odpowiada stosunkowi liczby zębów na tarczy do liczby zębów na zębatce. Wskazuje ono poziom trudności pedałowania, który będzie mniej lub bardziej dostosowany do trasy, którą zwykłeś pokonywać. Im wyższe przełożenie, tym pedałowanie będzie trudniejsze, odpowiednie do zjazdów i płaskich odcinków, ale mniej do wzniesień i startów. W mieście powszechnie stosowane przełożenie wynosi od 2,5 do 3 (44/16, 42/16, 46/17...). Od Ciebie zależy dostosowanie go do podróży, które odbywasz na swoim fixie!