Na bezludną wyspę rowerzysta prawdopodobnie zabrałby ze sobą dwie rzeczy: rower i pompkę. pompka rowerowa ! Niezbędne akcesorium, pompka jest tak samo przydatna w warsztacie, jak i w terenie, niezależnie od dyscypliny.
Przebicia, wymiana opon, ponowne pompowanie lub regulacja ciśnienia: pompka rowerowa jest w ciągłym użyciu. To akcesorium musi być starannie dobrane, jeśli ma być trwałe i zapewniać najlepszą możliwą regulację dla roweru.
Charakterystyka pompek rowerowych
Rodzaje pompek : pompki nożne, pompki ręczne, pompki CO2, pompki do zawieszenia
WSZYSTKO, CO MUSISZ WIEDZIEĆ O POMPKACH ROWEROWYCH
Pompki nożne
Pompki pompka nożna jest pompką warsztatową par excellence. Zapewnia wydajne pompowanie dzięki dużej objętości powietrza, jednocześnie zmniejszając wysiłek wymagany do osiągnięcia pożądanego ciśnienia. Jej konstrukcja sprawia, że jest przyjemna i łatwa w użyciu: pewnie leży pod stopami użytkownika i jest stabilna; wygodny uchwyt ułatwia trzymanie, a długi wąż zapewnia łatwy dostęp do koła, niezależnie od tego, czy rower stoi na ziemi, czy na stojaku naprawczym. Wreszcie, trzpień i korpus pompki o dużej średnicy sprawiają, że całe urządzenie jest sztywne. Zintegrowany manometr umożliwia precyzyjne pompowanie, a pompka nożna ma zwykle kilka dysz zapewniających kompatybilność z głównymi zaworami na rynku (Presta, które są cienkie i można je odkręcić, oraz Schrader, które są większe i podobne do zaworów samochodowych). Wreszcie, akcesoria do pompowania balonów, na przykład, mogą być dostarczone w celu rozszerzenia zakresu zastosowań.
Warto zauważyć, że pojawiają się nowe typy pompek nożnych do montażu opon bezdętkowych: zawierają one zapas powietrza pod ciśnieniem. Po ręcznym napełnieniu, zapas ten uwalnia dużą ilość powietrza do opony w ułamku sekundy. Efekt jest gwarantowany: nie ma potrzeby stosowania kompresora!
Pompki ręczne
Pompki pompa ręczna jest idealna do użytku w terenie ze względu na niewielkie rozmiary i wagę. Najbardziej kompaktowe modele mogą mieć zaledwie od 15 do 25 cm długości i ważyć zaledwie kilkadziesiąt gramów, w szczególności dzięki zastosowaniu włókna węglowego. Innymi słowy, pompki te oferują dużą swobodę i mogą być przenoszone w małym plecaku, kieszeni koszulki, a nawet na rowerze za pomocą specjalnego mocowania, zwykle połączonego z koszykiem na bidon.
Chociaż istnieją pompki o podwójnym działaniu, które wysyłają powietrze na oba końce cyklu, pompki ręczne są nadal ograniczone pod względem przepływu i nie mogą być używane do budowania wysokiego ciśnienia. Taka pompka jest więc przede wszystkim rozwiązaniem zapasowym, przeznaczonym do napraw w terenie.
Pompa Pompy CO2
Tutaj użytkowanie jest dziecinnie proste. Niewielka pompka zawiera jednorazowy nabój. Po naciśnięciu, nabój natychmiast uwalnia wystarczającą ilość CO2, aby ponownie napompować oponę. Operacja jest bardzo szybka i zajmuje bardzo mało miejsca, podobnie jak waga. Naboje mogą mieć gładką lub gwintowaną końcówkę. Dostępne są różne pojemności w zależności od rodzaju jazdy (rower szosowy / górski).
Pompki do zawieszenia
Te wysokociśnieniowe pompki nie są przeznaczone do opon, ale do regulacji widelców i amortyzatorów ze sprężynami powietrznymi wymagającymi ograniczonej objętości powietrza, ale bardzo wysokiego ciśnienia (zwykle do 20 barów / 300 psi).
Wykonane z tworzywa sztucznego lub metalu, wyposażone są w bardzo dokładny manometr i elastyczny wąż do podłączenia do zaworów amortyzatora, które czasami są trudno dostępne.
Którą pompkę rowerową wybrać?
Przed wszystkim najlepiej sprawdzić, czy wybrana pompka jest kompatybilna z używanymi zaworami. Większość współczesnych rowerów jest wyposażona w zawory Presta lub Schrader, a w mniejszym stopniu Dunlop. Rzadko zdarza się, aby adapter nie był dostępny do przełączania z jednego zaworu na drugi.
Następnie przepływ powietrza musi być dostosowany do pompowanych opon. Rowerzysta ćwiczący Szosa nie może zadowolić się pojedynczą minipompką, aby osiągnąć wysokie ciśnienie stosowane w tej dyscyplinie, zwykle między 7 a 8 barów, bez wyczerpania. Jeśli chcesz spokojnie napompować opony w swoim warsztacie, najlepszym akcesorium będzie pompka nożna lub przynajmniej wysokociśnieniowa pompka ręczna.
Przy MTBWraz z trendem w kierunku opon o dużych przekrojach, pompka o dużej pojemności będzie bardzo ceniona. Ponadto rowerzysta górski, który używa bezdętkowy lub gotowe do montażu bezdętkowego musi być w stanie szybko wpompować dużą ilość powietrza do opony, aby "zatrzasnąć" oponę na miejscu, aby zapewnić skuteczny montaż. Czasami jest to możliwe przy użyciu pompki ręcznej, ale nie zawsze. W każdym razie znacznie łatwiej jest to zrobić za pomocą pompki nożnej.
Precyzja manometru jest również czynnikiem: niektóre bezdętkowe opony do rowerów górskich o dużej objętości mogą spaść do bardzo niskiego ciśnienia. Różnica zaledwie kilku psi może radykalnie zmienić sposób prowadzenia roweru! (1 bar = 14,51 psi). Co więcej, nie wszystkie manometry są sobie równe: im większa tarcza, tym bardziej precyzyjne oznaczenie. W przypadku pompki nożnej powinien on być umieszczony na górze, aby był dobrze widoczny podczas pompowania.
Wreszcie waga, l'ślad iergonomia należy porównać. Pompka nożna jest poddawana dużym obciążeniom mechanicznym, więc najlepiej wybrać solidny korpus wykonany ze stali lub aluminium. Podobnie, metalowa podstawa będzie trwalsza niż plastikowa.
Ta sama logika dotyczy pompek ręcznych: podczas gdy węgiel lub plastik mogą zmniejszyć wagę, użycie aluminium może wydłużyć żywotność.
Co więcej, pompka nożna, z konieczności imponująca, ale bardzo funkcjonalna, zwłaszcza w przypadku intensywnego użytkowania, powinna być idealnie uzupełniona kompaktową pompką ręczną lub, dla rowerzystów i kolarzy poszukujących maksymalnej prędkości naprawy i niskiej wagi, pompką CO2.
Idealna konfiguracja dla rowerzystów górskich
Pompka nożna o dużej objętości, ewentualnie z dodatkowym zbiornikiem powietrza do opon bezdętkoweJest to solidna, stabilna pompka z dokładnym manometrem. Można ją przechowywać na stałe w warsztacie lub w samochodzie.
Zestaw uzupełnia mała pompka ręczna do naprawy przebitych opon w terenie. Zawodnicy wolą używać pompki CO2 w terenie, ponieważ jest szybsza, ale naboje są jednorazowe. W warsztacie pompa wysokociśnieniowa zapewnia precyzyjną regulację zawieszenia pneumatycznego.
Idealna konfiguracja dla rowerzystów szosowych
Wysokociśnieniowa pompka ręczna lub nożna zdolna do napompowania do ponad 8 barów w warsztacie. Do zabrania ze sobą na wycieczki: pompka CO2 i jeden lub dwa jednorazowe naboje odpowiednie do wysokiego ciśnienia (na przykład nabój 16 g może napompować do 9 barów).
Dla rowerzystów okazjonalnych lub miejskich
Podstawowa pompka nożna pozwala od czasu do czasu ponownie napompować opony, skutecznie i bez zużywania się. A jeśli dojeżdżasz do pracy, mała pompka ręczna w sakwie pomoże ci poradzić sobie z przebiciem opony.