Jak wybrać stojak na rowery?

Przewożenie jednego lub więcej rowerów w całkowicie bezpieczny sposób - zarówno dla samych rowerów, jak i dla pojazdu - bagażnik rowerowy to długotrwała i opłacalna inwestycja, idealna do urozmaicenia aktywności i odkrywania nowych tras, ale należy ją starannie wybrać, aby pasowała do Twojego stylu życia. Oczywiście należy też upewnić się, że wybrany model jest kompatybilny z posiadanym pojazdem.

Charakterystyka bagażnika rowerowego

Rodzaje bagażników rowerowych : Montowane na belkach dachowych, na bagażniku (tylnej klapie), na haku holowniczym lub platformie na haku holowniczym.

    WSZYSTKO, CO MUSISZ WIEDZIEĆ O BAGAŻNIKACH ROWEROWYCH

    Montaż na belkach dachowych

    Korzyści

    To klasyczne rozwiązanie nie ogranicza widoczności do tyłu, pozostawia bagażnik i tylne siedzenia samochodu całkowicie wolne i nie uniemożliwia obsługi tylnej klapy. Obciążenie dachu można zoptymalizować, umieszczając box dachowy obok rowerów. Wreszcie, rowery są solidnie zamocowane i oddalone od siebie, dzięki czemu są chronione. Producenci opracowali szybkozłączki, które pasują do większości rowerów, w tym rowerów miejskich z ramami typu "gęsia szyja".

    Wady

    Załadunek i rozładunek rowerów z wysokości nie zawsze jest łatwy, a czasami trzeba zdjąć przednie koło. Opór wiatru może zwiększać zużycie paliwa i powodować hałas aerodynamiczny na autostradach. Oczywiście rowery montowane na dachu uniemożliwiają dostęp do parkingów i innych obszarów z ograniczeniem wysokości do 1,90 m. Uważaj więc, aby nie zapomnieć, że przewozisz rowery, w przeciwnym razie ryzykujesz poważne uszkodzenia! Na koniec należy sprawdzić, czy ładunek nie przekracza zaleceń producenta samochodu.

    Mocowanie do bagażnika

    Zalety

    Najbardziej opłacalne rozwiązanie, mocowanie na bagażniku oznacza również, że rowery można łatwo załadować (na poziomie górnej rury), bez użycia narzędzi i na poziomie gruntu. System ten jest lekki, zajmuje niewiele miejsca, jest łatwo dostępny i stwarza niewielki dodatkowy opór wiatru.

    Wady

    Instalacja stojak na rowery nie zawsze jest łatwy i może zająć trochę czasu, szczególnie w celu znalezienia właściwej pozycji: wyśrodkowanej, ani zbyt wysokiej, ani zbyt niskiej. Paski muszą być mocno i równomiernie naprężone, aby zapewnić stabilność. Może być również konieczne wsunięcie się pod tył samochodu w celu zamocowania dolnych pasków.
    W tym systemie dostęp do bagażnika samochodu jest niemożliwy, gdy rowery są załadowane, a widoczność przez centralne lusterko wsteczne jest znacznie ograniczona.
    Jeśli załadowanych jest kilka rowerów, mogą się one dotykać. Dlatego należy je oddzielić piankowymi ochraniaczami. W przypadku pedały lub kierownica również mogą stykać się z karoserią. Również w tym przypadku dobrym pomysłem są piankowe wkładki.
    Wreszcie, rozwiązanie to często nie jest idealne do transportu rowerów dziecięcych i miejskich/kobiecych, które nie mają poziomej rury górnej.
    Należy zauważyć, że francuskie przepisy ograniczają obciążenie bagażnika do trzech rowerów.

    Mocowanie do haka holowniczego

    Zalety

    Łatwe w montażu, pod warunkiem zamontowania haka holowniczego i kuli holowniczej do pojazdu, rozwiązanie to zapewnia doskonałą stabilność i maksymalne bezpieczeństwo rowerów (w zależności od modelu można przewozić do czterech rowerów). Jeśli ma funkcję przechylania, bagażnik samochodu pozostaje dostępny, nawet z załadowanymi rowerami.

    Wady

    Maksymalna dopuszczalna waga każdego roweru wynosi często około 15 kg, co wyklucza rowery ze wspomaganiem elektrycznym i rowery zjazdowe. We wszystkich przypadkach nie należy przekraczać maksymalnego dopuszczalnego obciążenia, a jednocześnie należy sprawdzić masę dyszla zaczepu (wskaźnik S): masa rowerów + masa bagażnika rowerowego nie może jej przekraczać.
    W końcu widoczność do tyłu jest ograniczona.

    Platforma na haku holowniczym

    Zalety

    Idealne rozwiązanie do transportu kilku rowerów, platforma na haku holowniczym jest łatwa w montażu i obsłudze. Jest stabilna i można ją przechylać, aby zapewnić swobodny dostęp do bagażnika (należy pamiętać, że w niektórych samochodach MPV, minivanach, vanach itp. z bardzo dużymi klapami tylnymi lub otworami bocznymi system przechylania może uniemożliwić otwarcie bagażnika).

    Ma maksymalną ładowność: do sześciu rowerów w niektórych modelach. Wspierając ciężkie, szerokie rowery z długim rozstawem osi, platforma jest szczególnie odpowiednia do transportu rowerów elektrycznych lub rowerów z napędem elektrycznym. ROWERY GÓRSKIE Rowery DH.

    Rowery są zazwyczaj utrzymywane w miejscu przez koła i przez ramę z bardzo precyzyjną regulacją, gwarantując maksymalną stabilność, w tym w przypadku rowerów dziecięcych i rowerów miejskich i/lub dla kobiet z ramami na gęsiej szyi.

    W większości przypadków te bagażniki rowerowe zawierają urządzenia antykradzieżowe dla samej platformy i dla każdego roweru, aby zabezpieczyć cały ładunek.

    Wreszcie, platforma może być używana do przewożenia czegoś innego niż rower, na przykład opcjonalnej skrzyni podróżnej.

    Jest to preferowany bagażnik rowerowy na długie podróże, zwłaszcza że istnieją składane modele, które zajmują bardzo mało miejsca po dotarciu do miejsca docelowego.

    Wady

    Mimo swojej praktyczności, rozwiązanie to jest nadal dość drogie, więc najlepiej zarezerwować je dla intensywnych użytkowników. Zajmuje również więcej miejsca z tyłu pojazdu, co może utrudniać parkowanie.

    Który bagażnik rowerowy wybrać?

    Uwaga: Aby korzystać z uchwytu rowerowego, należy spełnić następujące wymagania dotyczące instalacji:

      - Montaż pionowy z kulą w jednej linii z gęsią szyją;
      - Kula holownicza musi być zgodna z normą ISO50;
      - Maksymalny udźwig kuli holowniczej musi przekraczać wagę bagażnika rowerowego ORAZ wagę rowerów, które chcesz przewieźć;
      - Odległość między kulą holowniczą a zderzakiem pojazdu musi wynosić co najmniej 6,5 cm;
      - Kula holownicza musi być wykonana ze stali lub innego materiału, który jest co najmniej równoważny. Żeliwne (GGG40) lub aluminiowe kule holownicze nie są odpowiednie;
      - Połączenie elektryczne musi być 7- lub 13-stykowe (patrz specyfikacje lokalne i prawne);
      - Wtyczka nie może być umieszczona bezpośrednio na kuli holowniczej lub tuż pod nią.

    Oprócz kompatybilności z pojazdem, która oczywiście musi mieć pierwszeństwo przed wszystkim innym, wybór bagażnika rowerowego powinien opierać się na liczbie przewożonych rowerów, ich wadze, kształcie i rozmiarze ramy, częstotliwości korzystania z bagażnika rowerowego oraz miejscu przechowywania.

    Liczba rowerów

    Jeśli chcesz przewieźć więcej niż 3 rowery, musisz użyć zaczepu kulowego: sprawdź maksymalną wagę dopuszczalną przez bagażnik rowerowy (waga całkowita i waga każdego roweru) oraz przez sam zaczep (waga bagażnika rowerowego + rowerów).

    Waga

    Oczywiście im więcej rowerów posiadasz lub im są one cięższe (freeride, downhill lub rowery elektryczne), tym bardziej wytrzymały musi być bagażnik.

    Typ roweru

    Kształt rowerów może czasami powodować problemy: niektóre bardzo złożone ramy nie mieszczą się na przykład na bagażniku. Rowery górskie z oponami o dużej objętości (fatbike lub 27,5+) mogą być trudne do bezpiecznego zamontowania na szynach platformy.

    I odwrotnie rowery dziecięce oraz rowery miejskie i/lub damskie z ramą na gęsiej szyi trudno jest zamontować na bagażniku lub haku holowniczym, podczas gdy bagażnik lub platforma rowerowa montowana na dachu są idealne.

    Delikatne rowery z najwyższej półki nie radzą sobie dobrze w kontakcie z innymi rowerami, więc bagażnik montowany na dachu jest idealnym rozwiązaniem.

    Częstotliwość użytkowania

    W przypadku okazjonalnego użytkowania, montaż na bagażniku jest ekonomiczny i elastyczny. Z kolei do bardzo częstych podróży idealne jest zawieszenie kulowe, które zajmuje bardzo mało miejsca i jest szybkie w montażu, a jednocześnie zapewnia dużą stabilność.

    Bezpieczeństwo

    A Urządzenie antykradzieżowe niezbędne do ochrony bagażnika rowerowego? Niektóre modele są w nie wyposażone. Jest to niezbędne, jeśli samochód będzie przechowywany na zewnątrz w niezabezpieczonym miejscu.

    W każdym razie nie zapominaj, że tablica rejestracyjna i zdalne światła mogą być niezbędne w przypadku bagażników rowerowych montowanych na bagażniku lub haku holowniczym. Aby ograniczyć inwestycję, rozważ swój obecny pojazd i jego wyposażenie: czy masz już belki dachowe? Jeśli tak, dobrym pomysłem byłby bagażnik rowerowy montowany na dachu. Oblicz całkowitą wysokość z rowerami, aby nie być zaskoczonym, gdy na przykład zbliżasz się do mostu. Jeśli Twój samochód jest już bardzo wysoki, nie zapominaj, że montaż rowerów może być bardzo skomplikowany. To samo dotyczy haka holowniczego: jeśli już tam jest, zawieszenie montowane na haku holowniczym jest niezawodnym i odpowiednim rozwiązaniem.

      AKCESORIA - Bagażniki rowerowe