Jak wybrać damski rower wyścigowy?

Jak wybrać damski rower wyścigowy?

Kolarstwo kobiet nabiera wiatru w żagle i staje się coraz bardziej widoczne. Liczba rowerzystek rośnie, a kobiety z wielkim entuzjazmem zajmują coraz ważniejsze miejsce w świecie kolarstwa.


W odpowiedzi na ten szał, wybór produktów zaprojektowanych specjalnie w celu dostosowania do kobiecej morfologii jest obecnie coraz bardziej zróżnicowany: ramy, siodełka, wieszaki itp.


W obliczu tak szerokiej gamy produktów, oto kilka wskazówek, jak wybrać odpowiedni dla siebie. damski rower wyścigowy.


RAMA

Rama jest bez wątpienia najważniejszą częścią roweru, decydującą o jego osiągach. W ostatnich latach marki zdały sobie sprawę z wartości kobiecego rynku rowerowego i coraz więcej producentów oferuje obecnie serie zaprojektowane specjalnie dla zapalonych rowerzystek, gotowych do pokonywania wzniesień i kilometrów.


Aby zaoferować modele dostosowane do kobiecej morfologii, marki te wzięły pod uwagę znaczącą różnicę, jaka pozostaje między mężczyznami i kobietami: wzrost. Według zebranych i zbadanych danych statystycznych, kobiety mają dłuższe nogi, krótszą górną część ciała i węższe ramiona. Ale to nie wszystko! Różnica w mocy powinna być również brana pod uwagę przy dostosowywaniu wydajności.


Wyniki te znajdują odzwierciedlenie w ramie roweru szosowego rama i węższa kierownicaInnymi słowy, jeśli chodzi o geometrię, marki modyfikują długość i kąty różnych rur składających się na ramę (w szczególności rury poziomej, tylnych widełek i główki ramy), aby promować komfort i stabilność poszukiwane przez entuzjastów kolarstwa.


W razie wątpliwości między dwoma rozmiarami, najlepiej jest wybrać ten drugi. mniejszą ramę. Zawsze istnieje możliwość dostosowania roweru i dokonania regulacji, w szczególności sztycy, siodełka i kokpitu, aby dostosować pozycję, mniej lub bardziej podniesioną, w zależności od tego, do czego dążysz: komfortu lub aerodynamiki dla maksymalnej wydajności.


To powiedziawszy, nie wszyscy producenci zdecydowali się na tę samą strategię, a niektórzy nadal utrzymują, że różnice między mężczyznami i kobietami nie są wystarczające, aby wymagać różnych ram. Z drugiej strony, ich katalogi zawierają komponenty i akcesoria specjalnie zaprojektowane, aby uczynić jazdę na rowerze bardziej komfortową dla kobiet.


MATERIAŁY

Materiał ramy w bardzo dużym stopniu determinuje zachowanie przyszłego roweru, dlatego ważne jest, aby dokładnie przemyśleć, który materiał będzie dla Ciebie najlepszy, w zależności od stylu jazdy, ograniczeń i budżetu.


Aluminium

Ramy aluminiowe generalnie oferują dobry kompromis między komfortem i wydajnością w przystępnej cenie. Idealne dla małych budżetów, aluminium jest często używane do produkcji rowerów klasy podstawowej i średniej.


Jego słabą stroną jest trwałość. Aluminiowe ramy męczą się szybciej niż te wykonane z innych materiałów. Z czasem rama ma tendencję do odkształcania się pod wpływem powtarzających się naprężeń.


Aluminiowa rama jest często uzupełniana widelcem z włókna węglowego dla lepszej amortyzacji i komfortu. Doskonały kompromis dla rowerzystów, którzy nie chcą wydawać dużych pieniędzy na rower o wysokich osiągach.


Karbon

Lżejszy niż aluminium, karbon jest obecnie materiałem wybieranym w kolarstwie szosowym. Można go łączyć z nieskończoną liczbą różnych włókien, tworząc ramy, które są wyjątkowo wygodne, lekkie i wydajne.

Jego główną wadą jest to, że jest mniej odporny na uderzenia niż ramy aluminiowe. Najmniejszy upadek może być śmiertelny dla ramy.

Jeśli szukasz wydajności, rama z włókna węglowego będzie Twoim pierwszym wyborem. Jej lekka, sztywna konstrukcja zoptymalizuje Twoje osiągi. Z drugiej strony, jeśli dopiero zaczynasz, jeśli nie jeździsz intensywnie lub jeśli twój budżet jest ograniczony, aluminiowa rama wydaje się dobrą inwestycją, jeśli chcesz dobrze się bawić na rowerze i mieć wygodny, łatwy w obsłudze pakiet. W połączeniu z widelcem z włókna węglowego wygląda to na idealny kompromis między komfortem a osiągami.

Istnieją również modele ram z włókna węglowego zaprojektowane tak, aby pochłaniać wstrząsy i wibracje oraz pokonywać dystans bez zwiększania masy roweru. Ramy te doskonale nadają się dla rowerzystów, którzy preferują komfort na długich dystansach.


Geometria

Geometria to nie tylko wybór odpowiedniego rozmiaru roweru. Określa ona również zachowanie roweru, oferując określony kompromis między osiągami, komfortem, wagą, sztywnością i aerodynamiką. Istnieją trzy główne rodziny rowerów wyścigowych.


Aerodynamika

Rowery wyścigowe Aero zostały zaprojektowane z myślą o prędkości. Często badane w tunelach aerodynamicznych, modele te mają szersze, bardziej aerodynamiczne rury do przecinania powietrza. Są one generalnie sztywniejsze, z bardziej pochyloną do przodu pozycją, aby zmaksymalizować prędkość przy każdym naciśnięciu pedału.


Wytrzymałość

Rowery do wyścigów wytrzymałościowych oferują idealny kompromis między sztywnością, prędkością i komfortem. Dzięki dłuższym widełkom tylnego trójkąta, skróconej rurze dolnej i podniesionej główce ramy, modele te są prawdziwie wszechstronne. Ta wszechstronność oznacza, że możesz spędzać długie dni w siodełku.


Mountain

Te rowery wyścigowe zostały zaprojektowane z myślą o optymalnym stosunku masy do sztywności. Mają cieńsze rury i krótsze tylne widełki. Ich prowadzenie jest bardziej responsywne, żywe i zwinne. Lżejsze niż rowery o aerodynamicznej geometrii i wytrzymałości, są szczególnie skuteczne podczas wspinaczki na najbardziej wymagające przełęcze i podczas agresywnych zjazdów.

Komponenty

Układ napędowy

Jeśli chodzi o przełożenia, modele damskie są bardziej wszechstronne. W zależności od poziomu zaawansowania i terenu treningowego, można wybrać konfigurację kasety, która pozwoli bez trudu dojechać wszędzie. Na przykład Kompaktowa podwójna tarcza (34/50 zębów) zapewni maksymalną wszechstronność i wydajność w każdym terenie. Idealne połączenie z kasetą 11-28 zębów zapewnia precyzyjne, progresywne przełożenie.

Mniejszy rozmiar oznacza mniejsze korby. Nie wahaj się wybrać krótsze korby które zmniejszają obciążenie mięśni i stawów dzięki wyższej kadencji pedałowania, która jest mniej męcząca. Badanie postawy pomoże ci określić idealną wysokość. Możliwe jest również przesunięcie pedałów dalej od siebie za pomocą pierścieni "Q-Factor", aby uzyskać wygodniejszą pozycję.


Siodełko

Ponieważ miednica jest generalnie szersza, siodełka rowerowe dla kobiet mają specyficzne cechy dostosowane do ich morfologii, więc siodełko musi być szersze, aby pomieścić szerokość kości kulszowej. Jest to miejsce, w którym nacisk jest największy. Szerokość damskiego siodełka waha się między 135 mm do 165 mm.

Ponieważ miednica jest generalnie szersza, siodełka rowerowe dla kobiet mają specyficzne cechy dopasowane do ich morfologii. Należy jednak uważać, aby nie wybrać zbyt miękkiego siodełka. Jeśli ścięgna podkolanowe zapadną się w żel, nacisk będzie wywierany również na bardziej wrażliwe części siodełka.

Aby dowiedzieć się więcej, kliknij tutaj, aby odwiedzić naszą dedykowaną stronę: tutaj.


Kokpit

Szerokość kierownicy będzie również ważna, jeśli chcesz czuć się komfortowo. Chodzi o to, by była jak najszersza. blisko szerokości ramion. Mniejsza kierownica zapewnia lepszy chwyt roweru i lepszy dostęp do dźwigni. Zmniejsza to również obciążenie ramion.

Co więcej, możesz wybrać mostek i manetki, które są bliżej siebie, aby zapewnić lepszy chwyt hamulców.

Który rower wyścigowy jest dla mnie odpowiedni?

Rower turystyczny

Aby uzyskać dobry kompromis między komfortem, lekkością i trwałością, idealna jest rama aluminiowa, najlepiej z widelcem z włókna węglowego. Ramy karbonowe typu Comfort również mogą być interesujące, ze skuteczną amortyzacją i geometrią dostosowaną do wygodnej pozycji podczas wysiłku. Taki rower będzie miał dłuższe tylne widełki i górną rurę oraz wyższą rurę czołową, co zapewni bardziej wyprostowaną pozycję. Zapewni to stabilność dla tych, którzy chcą jeździć przez długi czas bez potrzeby absolutnej wydajności, ale z dobrym wyczuciem drogi. wygodna pozycja.

Jeśli chodzi o napęd, podwójny mechanizm korbowy Compact (34/50 zębów) z szeroką kasetą (na przykład 11-32 lub 11-34 zęby) zapewni maksymalną wydajność. wszechstronność Hamulce tarczowe zapewniają łatwe i bezpieczne hamowanie w każdych warunkach.

Cyklosport

Aluminiowa rama z widelcem z włókna węglowego lub rama z włókna węglowego, w zależności od budżetu, zapewni idealne połączenie komfortu i wydajności. Podobnie jak w przypadku rowerów turystycznych, podwójny mechanizm korbowy Compact (34/50 zębów) zapewni maksymalny komfort. Wszechstronność i wydajność w każdym terenie.. Idealne połączenie z nieco ciaśniejszą kasetą (na przykład 11-28 zębów) zapewnia bardziej precyzyjne, progresywne przełożenia.

Ponownie, hamulce tarczowe zapewnią łatwą kontrolę i bezpieczeństwo hamowania w każdych warunkach, ale przy większej wadze niż system klocków hamulcowych.

Konkurencja

Dzisiejsze dążenie do wydajności z konieczności wiąże się z budowaniem wokół ramy z włókna węglowego z agresywną geometriąOznacza to stosunkowo niski kokpit i dłuższą górną rurę dla lepszej pozycji pedałowania i większej aerodynamiki (szczegółowe informacje na temat różnych geometrii znajdują się poniżej). Urządzenia peryferyjne są również ukierunkowane na czystą wydajnośćpoprzez ich lekkość (sztyca, siodełko, kokpit) lub wydajność (układ hamulcowy i przeniesienia napędu).


Ważne jest również, aby wybrać odpowiedni rozmiar tarczy do rodzaju jazdy: Compact (34/50) jest idealny do kolarstwa górskiego i wspinaczki, podczas gdy wersje Mid-Compact (36/52) i Double (39/53) są bardziej odpowiednie do jazdy po pagórkowatym lub płaskim terenie.

Inne dyscypliny

Jeśli chcesz zejść z utartych szlaków, istnieją inne dyscypliny, które mogą urozmaicić Twoją jazdę na rowerze. Szuter dla tych, którzy szukają przygód i odkryć. Tutaj przyjemność ma pierwszeństwo przed osiągami. Wykonana głównie z włókna węglowego lub aluminium rama musi być stabilna i lekka. Co więcej, szersza kierownica sprawia, że jazda jest łatwiejsza i bezpieczniejsza.

Rower powinien być wszechstronny i odporny na zagrożenia związane z jazdą w terenie dzięki szerszym kołom, hamulcom tarczowym, szerszej kasecie, pojedynczej tarczy lub oponom bezdętkowym.


Dla zawodniczek, rower cyclo-cross pozwala zawodniczkom walczyć na technicznym terenie przez 45 minut. W porównaniu do Gravel, pozycja jazdy jest bardziej agresywna, a suport jest podniesiony, aby poradzić sobie z ograniczeniami terenu.


Wreszcie triathlon lub jazdy na czas oznacza opływowy, aerodynamiczny rower, zoptymalizowany pod kątem optymalnej wydajności i maksymalnej penetracji powietrza. Osiągi są ważniejsze niż komfort, z krótkim czasem wysiłku na przeważnie płaskiej trasie.

Wskazówki

Pamiętaj, aby wykonać badanie postawy ciała aby znaleźć idealną pozycję. Wymiary różnych kończyn ludzkiego ciała zostaną zmierzone i przeniesione na rower. Umożliwi nam to skonfigurowanie roweru damskiego w całkowicie spersonalizowany sposób.

Jak widać, znalezienie odpowiedniego roweru jest bardziej kwestią osobistą niż kwestią płci. To, co pasuje jednej osobie, może nie pasować innej i odwrotnie. Podsumowując, idealny rower wyścigowy dla kobiety to taki, na którym jazda sprawia jej przyjemność i który spełnia jej cele w zakresie komfortu, stabilności i osiągów.