Jak konserwować amortyzator MTB?

Jak konserwować amortyzator MTB?

Niestety, zbyt wielu rowerzystów zaniedbuje konserwację swoich amortyzatorów.Amortyzator MTB zapominając, że jest to ważna część podwozia roweru, która jest poddawana ciągłym naprężeniom podczas jazdy.

  • Czas: 1h30
  • Poziom : Średni
  • Narzędzia : Imadło z miękkimi szczękami | Klucz oczkowy (lub klucz gumowy) | Szpikulec | Czysta szmatka | Smar lub smar do przegubów | Smar do zawieszenia

Sprężyny śrubowe prawie nie wymagają regularnej konserwacji. Wystarczy wymienić sprężynę, gdy się zużyje i wymienić amortyzator. zestaw uszczelek w sekcji hydraulicznej. Z drugiej strony amortyzatory pneumatyczne wymagają częstszej konserwacji. Dane mogą się różnić w zależności od producenta, ale można pamiętać o następujących odstępach czasu:

  1. Przed każdą jazdą : sprawdzić tłok pod kątem czystości, stanu i nasmarowania za pomocą specjalnego produktu, który nie zmieni uszczelnień.

  2. Co 50 godzin (~25 uruchomień): w przypadku systemu pneumatycznego należy wymienić zestaw uszczelek zbiornika powietrza.

  3. Co 100 godzin (~50 wylotów): w przypadku układów pneumatycznych i sprężyn śrubowych należy opróżnić i wymienić kompletny zestaw uszczelek.

Ponieważ serwis 100-godzinny jest dość rozległą operacją, zalecamy zlecenie go specjaliście. Poniżej przedstawiamy jednak sposób na samodzielne wykonanie przeglądu 50-godzinnego. Należy pamiętać, że procedura ta dotyczy wyłącznie układów pneumatycznych.

Kroki

  1. Zdejmij uszczelkę pomiarową z SAG SAG odnosi się do wielkości ugięcia zawieszenia, gdy rowerzysta znajduje się na statycznym rowerze w pozycji do jazdy. Ogólnie rzecz biorąc, wartość ta wynosi od 10 do 15% dla Cross-country, od 20 do 30% dla All-Mountain/Enduro i 30% dla DH/Freeride.

  2. Spuść całe powietrze z amortyzatora.

  3. Za pomocą klucza do pasków odkręć zbiornik powietrza, a następnie delikatnie pociągnij go, aby oddzielić go od reszty amortyzatora.

  4. Wymień stare uszczelki w zbiorniku powietrza, zwracając uwagę na kierunek i kolejność ich montażu. Wyczyść zbiornik szmatką przed zamontowaniem nowych nasmarowanych uszczelek.

  5. Następnie wymień uszczelki tłoka i uszczelkę głowicy amortyzatora w ten sam sposób.

  6. Założyć zbiornik na amortyzator, po uprzednim nałożeniu około 1 ml smaru do zawieszenia.

  7. Przykręć i dokręć zbiornik ręcznie.
    Porada Probikeshop Nie trzeba dokręcać zbyt mocno, od 4 do 5 Nm w zależności od modelu.

  8. Napompuj do ciśnienia odpowiedniego dla swojej wagi.

Konserwacja amortyzatora została zakończona. Pamiętaj o regularnym smarowaniu tłoka, aby zapewnić płynne działanie i ochronę sprzętu.

    MTB - Amortyzatory