Koła odgrywają ważną rolę w osiągach roweru szosowego, dlatego należy je wybierać z najwyższą starannością. Należy pamiętać, że aby rower był dynamiczny, trzeba zmniejszyć wagę obracających się części: co może być bardziej nieporęczne i stale obracające się niż para kół? Oto, czego potrzebujesz, aby dokonać wyboru.
Standardowe zestawy kołowe
- Rozmiar koła szosowedla roweru dla dorosłych: 650 lub 700
- Profile obręczy i materiały
- Rodzaje szprych
- Rodzaje piast
- Typ hamulca: szczękowy lub tarczowy
Rodzaje kół
Obręcz, piasta i szprychy to trzy elementy, które określają specyficzne cechy zestawu kołowego.
Wysokość obręczy
Zasada działania obręcz jest dość prosta: im wyższa a im jest cięższy, sztywniejszy i bardziej aerodynamiczny, tym jest niższy blżejszy, łatwiejszy w obsłudze i wygodniejszy. Jednak lekkość niekoniecznie jest idealna dla wszystkich tras, ponieważ bezwładność generowana przez ciężar obręczy może być przydatna na przykład na płaskim terenie, gdzie średnia prędkość jest wysoka. W zależności od dyscypliny, "idealna" obręcz to właściwy wybór między wysokością a wagą.
Szerokość obręczy
Szeroka obręcz pozwala zamontować opony szerszych opon, oferując lepsze opory toczenia, większą stabilność, lepszą przyczepność i dodatkowy komfort. Obecna generacja oferuje obręcze o szerokości od 17 do 21 mm (wewnętrzna szerokość między hakami). c) do montażu opon od 25 mm.
Węższa opona zamontowana na cieńszej obręczy nie jest już obowiązującym standardem, ale umożliwia kompatybilność z szerszą gamą ram rowerowych i zacisków hamulcowych. Wybór przedniej opony zależy od widelca, a wybór tylnej opony zależy od ramy. Informacje te są dostarczane przez producentów tych komponentów. Upewnij się, że sprawdziłeś je wcześniej.
Międzynarodowo znormalizowany pomiar ETRTO jest najbardziej wiarygodny przy wyborze opony. Należy również wziąć pod uwagę szerokość obręczy. Poniżej znajduje się tabela przedstawiająca kompatybilność najpopularniejszych szerokości.

Szerokość opony w mm |
Szerokość obręczy w mm (obręcz haka) |
18 | 13C |
20 | 13C |
23 | 13C 15C |
25 | 13C 15C 17C |
28 | 15C 17C 19C |
32 | 15C 17C 19C |
Materiał obręczy
Większość kół jest wykonana z aluminium, aby poprawić stosunek wytrzymałości do masy i oczywiście utrzymać budżet pod kontrolą. Istnieje jednak coraz więcej modeli z włókna węglowego na wysokich profilach obręczy, aby zmniejszyć ogólną wagę i zapewnić większą sztywność, ale za wyższą cenę.
Niektórzy producenci oferują połączenie karbonowej obręczy i aluminiowej szyny hamulcowej, aby ograniczyć ryzyko przegrzania i zapewnić większe bezpieczeństwo.
Klocki hamulcowe czy tarcze?
Hamulce tarczowe oferują szereg korzyści: lepszą siłę hamowania w każdych warunkach pogodowych, brak zużycia powierzchni obręczy i koniec problemów z utleniającymi się lub zacierającymi linkami. Sprawiają również, że hamowanie jest bezpieczniejsze.
Z drugiej strony, hamulce tarczowe ważą więcej niż hamulce klockowe i zwiększają masę maszyny. Ten typ hamulców wymaga również bardziej rygorystycznej konserwacji i bardziej szczegółowych regulacji, co może utrudniać utrzymanie roweru.
Opony dętkowe, bezdętkowe czy gotowe do montażu bezdętkowego?
Prosto ze świata MTB, koła Tubeless lub Tubeless Ready pozwalają na jazdę z niższym ciśnieniem, aby zwiększyć przyczepność i komfort, zmniejszyć ryzyko przebicia poprzez dodanie środka zapobiegawczego, oferują znaczne oszczędności masy, gdy są zamontowane Tubeless Ready i pozwalają na niższe opory toczenia. Technologia ta wymaga kompatybilnych kół (UST od Mavic, 2-Way Fit od Campagolo itp.) lub kół, które umożliwiają zamontowanie określonej taśmy obręczy. We wszystkich przypadkach koła te pozostają kompatybilne z konwencjonalnymi oponami klinkierowymi.
Tubeless Ready wymaga dodania płynu zapobiegawczego, podczas gdy Tubeless można zamontować bez płynu. Obecnie opona Tubeless Ready jest najczęściej używana, ponieważ oferuje odpowiedni kompromis między wodoodpornością a wagą. Opony bezdętkowe są jednym z najlepszych ulepszeń, jakie można wprowadzić w rowerze, ponieważ znacząco zmieniają sposób jego prowadzenia.
Szprychowanie
Szprycha z pewnością odgrywa najważniejszą rolę w kole. Zapewnia idealne połączenie między piastą a obręczą w celu przenoszenia mocy, siły hamowania i zmian kierunku, ale także toleruje pewną ilość odkształceń, aby zapewnić komfort i wytrzymałość. Szprychowanie jest definiowane przez liczbę szprych na kole i rodzaj skrzyżowania (sznurowanie). Najbardziej klasyczne i wciąż najbardziej niezawodne koło składa się z 32 szprych krzyżujących się przez 3 (jedna szprycha zawsze krzyżuje się z trzema innymi), ale aby zmniejszyć wagę koła, liczbę szprych można zmniejszyć, podobnie jak rodzaj sznurowania.
Piasta
Piasta zawiera system toczny. Może być typu "stożek/kielich" a wymagający bardziej regularnej konserwacji, ale generalnie niezawodny w czasie; lub typu "łożysko uszczelnione". b Bezobsługowe (prosta wymiana łożyska w przypadku uszkodzenia).
Wybór kaseta jest określony przez korpus wolnego koła koła, więc należy wybrać odpowiednią do montażu zębatek. Zapraszamy do zapoznania się z przewodnikiem Jak wybrać kasetę do roweru szosowego.
Które koła są dla mnie odpowiednie?
Dla wspinaczy, którzy lubią przyspieszać na zakrętach, lekkie koła o niskim profilu dla maksymalnej dynamiki są idealne na podjazdy.
Jeśli szukasz wszechstronnego zestawu kołowego, zalecamy wybór kół o niskim profilu lub do 35 mm, w zależności od tego, czy szukasz kół dynamicznych, czy kół z niewielkim efektem bezwładności na odcinkach toczenia.
Jeśli bardziej interesują Cię płaskie drogi i średnie prędkości, wysoki profil około 50 mm i koła, które są nieco lżejsze niż przeciętne, pomogą Ci być tak konsekwentnym, jak to tylko możliwe, bez karania Cię, jeśli spróbujesz się oderwać.
Od profilu 80 mm wzwyż są to dość ekskluzywne koła, generalnie zoptymalizowane pod kątem triathlonu lub jazdy na czas.
Découvrez tous nos conseils & Tutoriels
ROUTE - Kółka do rolek - Pary kółek
-
Para kół VISION SC 40 z oponami
Zwykła cena 3.521,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Para kół VISION TRIMAX 35 KB
Zwykła cena 1.967,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Para kół CAMPAGNOLO ZONDA C17 24/30 z oponami
Zwykła cena 2.066,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Para kół MAVIC COSMIC SL 40 z oponami
Zwykła cena 5.398,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez0,00 zł PLNCena promocyjna 5.398,00 zł PLN -
Para kół VISION TEAM 35 COMP SL z oponami
Zwykła cena 1.174,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Para kół CAMPAGNOLO SCIROCCO C17 35 z oponami
Zwykła cena 1.549,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Para kół FULCRUM RACING 3 C17 z oponami
Zwykła cena 2.488,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Para kół CAMPAGNOLO BORA WTO 33 Tubeless Ready Dark Label
Zwykła cena Od 8.919,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez