Jak wybrać mechanizm korbowy do roweru szosowego?

Jak wybrać mechanizm korbowy do roweru szosowego?

Potrójny mechanizm korbowy, podwójny mechanizm korbowy, kompaktowy mechanizm korbowy, oś Hollowtech II, GXP lub BB30 - łatwo pogubić się w różnych standardach mechanizmów korbowych. mechanizm korbowy. Oto, co musisz wiedzieć.

Standardy

  • Typ osi: Hollowtech, GXP, BB30 itp.
  • Liczba zębatek: 1, 2 lub 3
  • Zgodność liczby biegów: obecnie 10 lub 11
  • Długość korby: 165, 170, 172,5 lub 175 mm
  • Przełożenia

Rodzaje mechanizmów korbowych

Pierwszą rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę przy wyborze mechanizmu korbowego jest suport ramy. W zależności od marki istnieją różne standardy osi. Aby pomóc Ci określić, czego potrzebujesz, oto lista najpopularniejszych z nich:

Jeśli oś suportu jest częścią obudowy suportu:

  • ISO kwadratowa: 12,5 mm kwadratowa oś stożkowa na końcu osi

Jeśli oś suportu jest częścią suportu, znana również jako oś przelotowa:

  • Hollowtech II, Megaexo: oś o średnicy 24 mm
  • GXP: oś o średnicy 22 mm po lewej stronie, 24 mm po prawej stronie
  • Power-Torque: 1-częściowa oś o średnicy 25 mm
  • Ultra-Torque: 2-częściowa oś o średnicy 25 mm
  • BB30: oś o średnicy 30 mm

Należy pamiętać, że niektóre rowery szosowe mają rozszerzony suport, który wymaga specjalnego mechanizmu korbowego, takiego jak system 386EVO, który jest rozszerzonym BB30.

Dla liczba tarczObecnym trendem jest ograniczanie liczby tacek. kasety z przodu i zwiększenie liczby kół zębatych z tyłu. Zmniejszenie liczby przednich zębatek eliminuje dublowanie biegów i poprawia żywotność przekładni. Potrójna tarcza to zazwyczaj 30/39/50, kompaktowa 34/50 (rozstaw 110 mm, umożliwiający zamontowanie tarczy mniejszej niż 38), a podwójna 39/53 (rozstaw 130 lub 135 mm dla większej sztywności powyżej 38 zębów). W 4-ramiennych mechanizmach korbowych nowej generacji rozstaw osi jest taki sam dla Double i Compact dla lepszej kompatybilności: 110 mm. Dostępne są również modele Mid-Compact, z małą 36-zębową tarczą i dużą 52-zębową tarczą, wszystkie z rozstawem 110 mm. Do tej pory najczęściej stosowanym układem napędowym jest Compact 34/50 z 11 biegami.

Podobnie jak reszta układu napędowego, mechanizm korbowy został zaprojektowany do pracy w warunkach standardowego przełożeniaNie można więc na przykład połączyć 10-biegowego mechanizmu korbowego z napędem 11 V.

Gdy już zdecydujesz się na model, którego potrzebujesz, będziesz mieć do wyboru długość korby pomiędzy 165, 170, 172,5 i 175 mm. Teoretycznie długie korby zapewniają większą dźwignię, więc nie musisz naciskać tak mocno; odwrotnie, krótkie korby oznaczają, że musisz pokonać mniejszy dystans, aby wykonać obrót pedału, co ułatwia zwiększenie kadencji pedałowania. Zjawisko to nie jest jednak oczywiste dla amatora. Prawdą jest jednak, że ważne jest, aby długość korby była proporcjonalna do rozmiaru nóg.

Jeśli chodzi o zęby mechanizmu korbowegoIm mniej zębów ma tarcza mechanizmu korbowego, tym większy wysiłek jest wymagany do obrócenia koła. Idealny do pokonywania wzniesień!

Który mechanizm korbowy jest dla mnie odpowiedni?

Jeśli chodzi o wymianę mechanizmu korbowego, niekoniecznie masz wybór poza jakością i zębami. Wybór będzie zależeć od rodzaju przekładni (kompatybilność z osią) i liczby tarcz / kół zębatych podawanych przez przerzutki i przerzutki.

Jeśli chcesz po prostu zaczerpnąć świeżego powietrza, potrójny układ napędowy zapewni Ci maksymalną wszechstronność i elastyczność podczas wszelkiego rodzaju wycieczek, bez względu na to, ile biegów masz z tyłu.

Dla dobrego kompromisu pomiędzy rekreacją i wydajnościąAby uzyskać dobry kompromis między jazdą rekreacyjną a osiągami, Compact, zwykle w wersjach 34/50 i 11-biegowych, uprości układ napędowy, aby zachować tylko to, co niezbędne, przy jednoczesnym zachowaniu zakresu przełożeń zbliżonego do Triple, na przykład poprzez wybór kasety 11-32.

W przypadku najpierw wydajność będzie esencją podwójnego układu napędowego 39/53 z 11-biegową kasetą, której przełożenie będzie zależało od profilu jazdy, ale 11-28 pozwoli ci dotrzeć wszędzie dla kuriera.

Przy Jazda na czas / Triathlon istnieją 2 szkoły myślenia. Albo prosty, niezawodny i strasznie wydajny pojedynczy układ napędowy do tej dyscypliny, ale trzeba starannie dobrać przełożenie do profilu wyścigu. Lub podwójny układ napędowy z krótszą kasetą 11-25, zapewniający kompromis między czystą wydajnością a wszechstronnością.

Jeśli chodzi o długość korb, obliczenia można podsumować następująco:

  • Obwód mniejszy niż 81 cm: korby 165 mm
  • Między nogawkami 81 a 83,5 cm: korby 170 mm
  • Między 83,5 a 86 cm: korby 172,5 mm
  • Pomiędzy nogami powyżej 86 cm: korby 175 mm

Jednak przy tej samej długości bioder krótsze korby pozwolą łatwiej zwiększyć kadencję pedałowania. Dłuższe korby ułatwią korzystanie z wyższych przełożeń.

    Korby szosowe i mechanizmy korbowe