Jak wybrać rower przełajowy?

Jak wybrać rower przełajowy?

Cross-Country (lub XC) to długowieczna dyscyplina kolarstwa górskiego, która obejmuje bardzo różne realia w zależności od poziomu, na którym jest uprawiana. Podczas gdy XC jest uprawiane na coraz bardziej wymagających technicznie trasach na bardzo wysokim poziomie, może być również postrzegane jako szybka jazda bez ambicji innych niż trening w naturalnym otoczeniu. W zależności od podejścia, wybór roweru będzie bardzo różny.

Czym jest Cross-Country / Maraton?

Cross-Country (lub XC) jest najstarszą dyscypliną i nadal przyciąga największą liczbę rowerzystów, obejmując serię podjazdów, zjazdów i odcinków toczenia na naturalnych trasach lub obwodach o różnej długości. Nie wymaga specjalnej infrastruktury i może być uprawiana przez cały rok we wszystkich regionach.

Istotą KOLARSTWO GÓRSKIECross-country jest dostępne dla wszystkich poziomów, niezależnie od tego, czy szukasz rekreacyjnego kolarstwa górskiego lub rywalizacji na wysokim poziomie. Odwiedź gamy rowerów w tej rodzinie są bardzo szerokie, aby objąć wszystkie sytuacje, szczególnie pod względem topografii regionu, w którym chcesz jeździć, stylu jazdy i budżetu.

KTÓRA RAMA JEST DLA MNIE ODPOWIEDNIA?

Przed wyborem ramę roweru górskiegonależy najpierw określić swój cel. Jeśli szukasz komfortu i wytrzymałości jako aktywności rekreacyjnej, głównymi kryteriami, które należy wziąć pod uwagę - bardziej niż w jakiejkolwiek innej dyscyplinie rowerów górskich - będą lekkość i szybkość reakcji, aby sprostać wymaganiom ciągłych zmian tempa. Punkty te, oczywiście uwarunkowane budżetem, naturalnie doprowadzą do wyboru ramy stalowej lub aluminiowej w pierwszym przypadku i ramy karbonowej w drugim.

Oprócz wyboru materiału, innym ważnym punktem, na który należy się zdecydować, jest wybór półsztywny rower górski lub rower górski z pełnym zawieszeniem. Podczas gdy kinematyka poczyniła ogromne postępy w ostatnich latach, praktycznie eliminując efekt pompowania podczas pedałowania, a tym samym znacznie zacierając różnice w wydajności, nadal istnieją pewne znaczące różnice. W tym samym przedziale cenowym model półsztywny będzie lżejszy, łatwiejszy w utrzymaniu i bardziej przystępny cenowo. Z kolei model z pełnym zawieszeniem oferuje większy komfort, lepszą trakcję i lepsze tłumienie wstrząsów.

Wreszcie, ostatnim kryterium, które należy wziąć pod uwagę, będzie format kół: 26" dla bardziej zwrotnego i responsywnego roweru, który jednak praktycznie zniknął z katalogu producentów (obecnie zarezerwowany głównie dla juniorów); 27,5" dla dobrego kompromisu między responsywnością a łatwością prowadzenia (idealny dla osób o wzroście od 1,60 do 1,70 m); 29" dla roweru o bardziej tocznych właściwościach i większej zdolności wspinaczkowej (co można rozważyć od 1,70 m wzwyż). Należy zauważyć, że 27,5+ (koła 27,5" umożliwiające montaż bardzo szerokich opon) to format hybrydowy oferujący większy komfort i stabilność, a także wszechstronność, ponieważ wiele modeli 27,5+ umożliwia montaż zarówno kół 27,5+, jak i 29".

Z JAKIM WYPOSAŻENIEM?

Rowery górskie XC mają dość krótkie zawieszenia, ze skokiem wynoszącym zazwyczaj od 100 do 120 mm i opcjami blokady, aby umożliwić pokonywanie odcinków toczenia, wspinaczki i zjazdów w najlepszych możliwych warunkach. Blokada może być często obsługiwana bezpośrednio z kierownicy, dzięki czemu nie tracisz ani sekundy.

Jeśli chodzi o układy napędowe, system jednopłytkowy (1x11 lub 1x12V) staje się coraz bardziej popularny ze względu na swoją lekkość, prostotę i wydajność. Ale rowerzyści rekreacyjni będą bardziej zadowoleni z podwójnego lub nawet potrójnego mechanizmu korbowego w połączeniu z 10- lub 11-biegową kasetą, co zapewnia większą wszechstronność i spokój ducha podczas wspinaczki.

Reszta komponentów jest generalnie dość identyczna, niezależnie od modelu, z hamulce tarczowe Hamulce tarczowe, zwykle hydrauliczne, z tarczami o średnicy od 160 do 180 mm i kołami, które są coraz bardziej kompatybilne z montażem bezdętkowym lub bezdętkowym, oferując nie tylko maksymalną ochronę przed przebiciami, ale także lepszą przyczepność i większy komfort. Wreszcie, modele z najwyższej półki mogą być dostarczane z teleskopową sztycą podsiodłową, dzięki czemu można natychmiast przyjąć idealną pozycję, zarówno podczas wspinaczki, jak i zjazdu.