Dla początkujących często używa się określenia "półsztywny" rower górski (z tylko jednym tylnym zawieszeniem). widelec widelec amortyzowany) i rowery górskie z pełnym zawieszeniem (z podwójnym systemem amortyzatorów, widelcem i zawieszeniem). amortyzator amortyzatory na ramie) może nie kojarzyć się zbyt dobrze. Jednak w zależności od upodobań, stylu jazdy i budżetu, jest to pierwszy wybór, którego należy dokonać przy zakupie roweru. ROWER GÓRSKI. Oto kilka wskazówek.
W przeszłości wybór sprowadzał się do komfortu lub osiągów, ale kinematyka poczyniła ogromne postępy w ostatnich latach, praktycznie eliminując efekt pompowania tylnego zawieszenia podczas pedałowania, a tym samym znacznie zacierając różnice w osiągach między tymi dwoma typami rowerów. Nadal jednak istnieją pewne znaczące różnice. W tym samym przedziale cenowym model półsztywny będzie lżejszy, łatwiejszy w utrzymaniu i bardziej przystępny cenowo. Z drugiej strony rower z pełnym zawieszeniem oferuje większy komfort, lepszą przyczepność i lepszą amortyzację.
WSZYSTKO, CO MUSISZ WIEDZIEĆ O PÓŁSZTYWNYCH ROWERACH GÓRSKICH
Jak sama nazwa wskazuje, półsztywny rower górski jest zbudowany wokół amortyzowanego widelca i sztywnej ramy. Rowery półsztywne są prostsze w projektowaniu i produkcji, a ich produkcja jest logicznie tańsza niż w przypadku rowerów z pełnym zawieszeniem. Rower półsztywny będzie zatem bardziej przystępny cenowo, co czyni go idealnym rowerem dla początkujących lub osób, które chcą od czasu do czasu jeździć po domu w weekendy lub na wakacjach.
Dla bardziej doświadczonych rowerzystów będzie oferował taką samą cenę jak rower z pełnym zawieszeniem, ale z dostępem do wyższej gamy (na przykład rama z włókna węglowego w porównaniu z ramą aluminiową dla roweru z pełnym zawieszeniem) i/lub lepszym wyposażeniem (widelce, przekładnia, hamulce).
Prostsza konstrukcja ramy i brak amortyzatorów oznaczają również, że przy tym samym poziomie cenowym rower jest lżejszy i wymaga mniej konserwacji.
Brak amortyzatorów generalnie prowadzi do większej ogólnej sztywności, co zapewnia dobre osiągi. Konsekwencją tego jest jednak gorsza trakcja, ponieważ bez zawieszenia tylne koło nie jest utrzymywane na ziemi, a także mniejszy komfort na nierównym terenie.
WSZYSTKO, CO MUSISZ WIEDZIEĆ O ROWERACH GÓRSKICH Z PEŁNYM ZAWIESZENIEM
Łącząc widelec amortyzowany z przodu i amortyzator z tyłu, rowery górskie z pełnym zawieszeniem stają się coraz bardziej popularne na rynku rowerów górskich, niezależnie od tego, czy są napędzane siłą mięśni, czy wspomagane elektrycznie. Są idealnym wyborem dla miłośników przyrody poszukujących optymalnego komfortu i niezawodnego bezpieczeństwa, pozwalając im odkrywać tereny, które byłyby niedostępne dla rowerów półsztywnych.
Pierwszą rzeczą, którą można zauważyć po przesiadce z RIB-a na RIB-a, jest komfort zapewniany przez tylne zawieszenie, co oznacza, że można jechać niemal wszędzie bez obaw.
Amortyzator gwarantuje również wyjątkową przyczepność, utrzymując tylne koło mocno na ziemi niezależnie od nierówności terenu. Co więcej, producenci poczynili ogromne postępy w neutralizowaniu efektu pompowania związanego z przegubem roweru, ciężko pracując nad kinematyką. W połączeniu z faktem, że niektóre amortyzatory oferują opcję częściowej i/lub całkowitej blokady, aby jak najskuteczniej radzić sobie z toczącymi się sekcjami, rezultatem jest rower, którego osiągi są teraz tak dobre, jeśli nie lepsze niż półsztywne.
Który rower górski jest dla mnie odpowiedni?
Dla rowerzystów turystycznych, gdzie cena i prostota są głównymi kryteriami, półsztywny stalowy lub aluminiowy rower górski jest idealny. Niektórzy będą preferować pełne zawieszenie dla większego komfortu, ale koszt nie będzie taki sam. Bardziej prawdopodobne jest, że będzie to 27,5" lub 29", z widelcem o skoku od 100 do 130 mm dla większej wszechstronności.
Do jazdy przełajowej, półsztywny aluminiowy lub nawet karbonowy rower górski zapewni maksymalną lekkość i szybkość reakcji. Najlepiej na kołach 29", z widelcem o skoku od 80 do 120 mm, aby uzyskać najlepszą prędkość na toczących się odcinkach, ale także na nierównym terenie. Z drugiej strony, na dłuższe przejażdżki (takie jak maratony) potrzebny będzie rower z pełnym zawieszeniem.
Na wycieczki All-Mountain zalecamy rower półsztywny, jeśli masz ograniczony budżet, ale bardziej prawdopodobne jest, że będzie to rower z pełnym zawieszeniem o skoku od 130 do 150 mm. Rama jest zwykle wykonana z aluminium, ale możesz wybierać spośród wielu materiałów i rozmiarów kół, aby dopasować je do swoich potrzeb. Tak wiele możliwości wyboru roweru górskiego, który jest w stanie zarówno dobrze się wspinać, jak i czuć się swobodnie nawet na najtrudniejszych zjazdach.
Jeśli chodzi o rowery Enduro, będziesz potrzebować ramy z pełnym zawieszeniem. Amator wybierze ramę aluminiową, zazwyczaj w rozmiarze 27,5", podczas gdy zawodnik skusi się na karbon, również z kołami zazwyczaj w rozmiarze 27,5". Minimalny skok wynosi 140 mm, a dla bardziej odważnych w terenie nawet 180 mm. Niekoniecznie najlepszy do wspinaczki, swoje miejsce znajdzie przede wszystkim na zjazdach.
I wreszcie, jeśli chcesz jeździć DH/Freeride, będziesz potrzebować roweru z pełnym zawieszeniem o skoku 200 mm, zazwyczaj z aluminium, chociaż karbon staje się coraz bardziej popularny w tej dziedzinie dla tych, którzy gonią sekundy na mecie.
Porównanie rowerów półsztywnych i z pełnym zawieszeniem
Półsztywny | Pełne zawieszenie |
---|---|
Wyposażenie | Komfort |
Waga | Obsługa |
Konserwacja | Przyjemność z jazdy |
Osiągi | Osiągi |
Cena | Właściwości jezdne |
Découvrez tous nos conseils & Tutoriels
ROWER GÓRSKI
-
Łańcuch SRAM GX EAGLE 12V
Zwykła cena Od 108,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
11V SHIMANO CN-HG701-11 Quick Link Łańcuch znamionowy do rowerów elektrycznych
Zwykła cena Od 122,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Łańcuch SHIMANO CN-M8100 Quick Link do rowerów elektrycznych 12V
Zwykła cena Od 141,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Organiczne klocki hamulcowe SHIMANO B05S-RX
Zwykła cena 29,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
11V SHIMANO CN-HG601-11 Quick Link Łańcuch znamionowy do rowerów elektrycznych
Zwykła cena Od 94,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Kaseta SHIMANO SLX CS-M7100 12V
Zwykła cena Od 282,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Przerzutka tylna SHIMANO DEORE RD-M5120-SGS 10/11V z długim koszykiem
Zwykła cena 94,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Łańcuch SHIMANO CN-M7100 Quick Link do rowerów elektrycznych 12 V
Zwykła cena Od 117,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez