Różne kinematyki tylnego zawieszenia w rowerach górskich

Różne kinematyki tylnego zawieszenia w rowerach górskich

Dzisiejsze rowery górskie z pełnym zawieszeniem są koncentratem technologii, szczególnie jeśli chodzi o integrację tylnego zawieszenia. Zawieszenie MTB. Aby pomóc ci lepiej zrozumieć sytuację, przyjrzymy się trzem głównym kategoriom kinematyki dostępnym na rynku: single-pivot, four-pivot i virtual pivot points.

RÓŻNE KINEMATYKI ROWERÓW GÓRSKICH

  • Pojedynczy punkt obrotu;
  • Cztery punkty obrotu;
  • Wirtualne punkty obrotu.

KINEMATYKA TYLNEGO ZAWIESZENIA

Mono-pivoty

To najprostsze i najbardziej niezawodne rozwiązanie! Tylne ramię jest połączone bezpośrednio z przednim wahaczem za pomocą ponadwymiarowej osi i łożysk. Dobrym przykładem jest Santacruz Heckler. Istnieją również single-pivoty z przegubowymi suportami, takie jak GT, aby poprawić zachowanie pedałowania i uniknąć pompowania. Pojedyncze czopy połączone z ramą za pomocą korbowodu są dobrym kompromisem ograniczającym efekt pompowania, jak w modelu Dartmoor BlackBird.

Zalety Wady
Prosty w obsłudze Pompowanie pedałem
Łatwa konserwacja Brak czułości
Niezawodność Brak progresywności

Cztery punkty obrotu

Ten odkształcalny system równoległoboku charakteryzuje się przegubowym połączeniem między wahaczem, tylnymi widełkami i wspornikiem siodełka za pomocą czopów i łącznika. Tylny punkt obrotu znajduje się zazwyczaj na tylnej goleni (Four Bar Linkage), ale może być również umieszczony na tylnych widełkach (Horstlink). 

Zalety Wady
Doskonała czułość Złożona konserwacja
Progresywność Lekkie pompowanie
Niezależne hamowanie
Wydajność pedałowania

 

Cechy szczególne System Equilink firmy Felt wykorzystuje pręt łączący między 2 prętami łączącymi, umożliwiając ruch koła w pionie pod wpływem kompresji i oferując lepszą wydajność pedałowania. anti-squat i kick-back.

Wirtualne punkty obrotu

Ten układ kinematyczny wykorzystuje sztywne tylne ramię połączone przegubowo z wahaczem za pomocą łączników. Punkt obrotu nie jest stały, więc porusza się wirtualnie. Jest to idealny system ograniczający pompowanie podczas pedałowania poprzez odizolowanie działania zawieszenia.

Zalety Wady
Niezbyt wrażliwy na pompowanie Złożona konserwacja
Wydajne hamowanie
Progresywność
Czułość i komfort
Wydajne pedałowanie

 

System ten można znaleźć w topowych markach, takich jak Santa Cruz z V.P.P, Yeti i Switch Infinity, Evil Bikes z systemem Delta.

PODSUMOWANIE

Każda marka ma inną wizję kinematyki zawieszenia. Niektóre modele rowerów będą zachowywać się inaczej z tymi samymi amortyzatorami. Chociaż mono-pivot jest starzejącym się modelem kinematycznym, nadal jest bardzo dobrym kompromisem między prostotą a zabawą. Inne systemy są bardziej wyrafinowane i złożone, aby zapewnić osiągi przy dużych prędkościach.

    MTB - Amortyzatory