Dzisiejsze rowery górskie z pełnym zawieszeniem są koncentratem technologii, szczególnie jeśli chodzi o integrację tylnego zawieszenia. Zawieszenie MTB. Aby pomóc ci lepiej zrozumieć sytuację, przyjrzymy się trzem głównym kategoriom kinematyki dostępnym na rynku: single-pivot, four-pivot i virtual pivot points.
RÓŻNE KINEMATYKI ROWERÓW GÓRSKICH
- Pojedynczy punkt obrotu;
- Cztery punkty obrotu;
- Wirtualne punkty obrotu.
KINEMATYKA TYLNEGO ZAWIESZENIA
Mono-pivoty
To najprostsze i najbardziej niezawodne rozwiązanie! Tylne ramię jest połączone bezpośrednio z przednim wahaczem za pomocą ponadwymiarowej osi i łożysk. Dobrym przykładem jest Santacruz Heckler. Istnieją również single-pivoty z przegubowymi suportami, takie jak GT, aby poprawić zachowanie pedałowania i uniknąć pompowania. Pojedyncze czopy połączone z ramą za pomocą korbowodu są dobrym kompromisem ograniczającym efekt pompowania, jak w modelu Dartmoor BlackBird.
Zalety | Wady |
---|---|
Prosty w obsłudze | Pompowanie pedałem |
Łatwa konserwacja | Brak czułości |
Niezawodność | Brak progresywności |
Cztery punkty obrotu
Ten odkształcalny system równoległoboku charakteryzuje się przegubowym połączeniem między wahaczem, tylnymi widełkami i wspornikiem siodełka za pomocą czopów i łącznika. Tylny punkt obrotu znajduje się zazwyczaj na tylnej goleni (Four Bar Linkage), ale może być również umieszczony na tylnych widełkach (Horstlink).
Zalety | Wady |
---|---|
Doskonała czułość | Złożona konserwacja |
Progresywność | Lekkie pompowanie |
Niezależne hamowanie | |
Wydajność pedałowania |
Cechy szczególne System Equilink firmy Felt wykorzystuje pręt łączący między 2 prętami łączącymi, umożliwiając ruch koła w pionie pod wpływem kompresji i oferując lepszą wydajność pedałowania. anti-squat i kick-back.
Wirtualne punkty obrotu
Ten układ kinematyczny wykorzystuje sztywne tylne ramię połączone przegubowo z wahaczem za pomocą łączników. Punkt obrotu nie jest stały, więc porusza się wirtualnie. Jest to idealny system ograniczający pompowanie podczas pedałowania poprzez odizolowanie działania zawieszenia.
Zalety | Wady |
---|---|
Niezbyt wrażliwy na pompowanie | Złożona konserwacja |
Wydajne hamowanie | |
Progresywność | |
Czułość i komfort | |
Wydajne pedałowanie |
System ten można znaleźć w topowych markach, takich jak Santa Cruz z V.P.P, Yeti i Switch Infinity, Evil Bikes z systemem Delta.
PODSUMOWANIE
Każda marka ma inną wizję kinematyki zawieszenia. Niektóre modele rowerów będą zachowywać się inaczej z tymi samymi amortyzatorami. Chociaż mono-pivot jest starzejącym się modelem kinematycznym, nadal jest bardzo dobrym kompromisem między prostotą a zabawą. Inne systemy są bardziej wyrafinowane i złożone, aby zapewnić osiągi przy dużych prędkościach.
Découvrez tous nos conseils & Tutoriels
MTB - Amortyzatory
-
Amortyzator FOX RACING SHOX FLOAT X FACTORY Trunnion Mid Reb/Mid Comp
Zwykła cena 1.643,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Tłumik drgań ROCKSHOX VIVID ULTIMATE DH RC2 HBO Trunnion Spring Damper
Zwykła cena Od 1.972,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Amortyzator sprężynowy ROCKSHOX VIVID ULTIMATE DH RC2 HBO
Zwykła cena 1.972,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Amortyzator ROCKSHOX VIVID ULTIMATE DH RC2 HBO Trunnion Spring do rowerów Trek Session (2022+)
Zwykła cena 2.066,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Tłumik drgań ROCKSHOX VIVID ULTIMATE DH RC2 HBO Trunnion Spring Damper do Santacruz V10
Zwykła cena 1.972,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Amortyzator sprężynowy ROCKSHOX VIVID ULTIMATE RC2T HBO
Zwykła cena Od 1.878,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Amortyzator ROCKSHOX VIVID ULTIMATE RC2T HBO Trunnion Spring do Santa Cruz Megatower 2 (2023+)
Zwykła cena 2.066,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez -
Tłumik drgań ROCKSHOX VIVID ULTIMATE RC2T HBO Trunnion Spring Damper
Zwykła cena Od 1.878,00 zł PLNZwykła cenaCena jednostkowa przez