Koła odgrywają ważną rolę w wydajności roweru triathlonowego. Jednak w zależności od typu posiadanego roweru - klasycznego lub do jazdy na czas - charakteru zawodów, w których bierzesz udział, oraz Twojego poziomu, model najlepiej dopasowany do Twoich potrzeb może się znacznie różnić.
Oto coś, co pomoże ci dokonać wyboru.
Kluczowe punkty
- Rodzaje obręczy (profile i materiały), szprych i piast;
- Dętki lub opony (dętkowe, bezdętkowe);
- Typ hamulca: klocki lub tarcza.
WSZYSTKO, CO MUSISZ WIEDZIEĆ O KOŁACH
OBRĘCZE, PIASTY I SZPRYCHY
Obręcz, piasta i szprychy to trzy elementy, które decydują o specyficznych właściwościach koła.
Pierwsze pytanie, jakie należy sobie zadać przy zakupie pary kół, dotyczy obręczy, piasty i szprych. wysokość obręczy (lub profil). Wysokość zazwyczaj waha się od 20 do 80 mm.
Im wyższa obręcz, tym cięższa i bardziej aerodynamiczna. Im wyższa obręcz, tym cięższa i bardziej aerodynamiczna: trudniej będzie ją wprawić w ruch na początku, ale będzie miała lepszą energię kinetyczną). Trzeba też radzić sobie z turbulencjami przy silnym bocznym wietrze.
W drugą stronę, im niższa obręcz, tym lżejsza i bardziej responsywna, ale też bardziej komfortowa. dzięki większym szprychom, które nadają obręczy większą elastyczność. Zacznie poruszać się znacznie szybciej niż wysokie koło, ale będzie działać gorzej, gdy będzie już w drodze. Podczas gdy lekkość i szybkość reakcji są niezbędne w górach, bezwładność generowana przez ciężar obręczy może być przydatna na równinach, gdzie średnia prędkość jest wysoka. Tak więc, na imprezach rolkowych preferowane są aerodynamiczne obręcze o wysokim profilu.
Nie ma czegoś takiego jak idealne koło, ale istnieją koła pasujące do każdej dyscypliny.
Koła są ogólnie podzielone na trzy wysokości:
Niskie
(< 30 mm)
Idealna do użytku w górach lub na trasach wymagających częstego wznawiania.
Średnie
(30 do 49 mm)
Najbardziej uniwersalne, idealne na zróżnicowane trasy. Są szczególnie odpowiednie dla triathlonistów, którzy nie chcą mieć zbyt wielu par kół.
Wysokie
(od 50 mm)
Idealne na płaskie i łagodnie pofałdowane trasy oraz długie dystanse.
Warto zauważyć, że pary z najwyższej półki mają z przodu i z tyłu, aby osiągnąć najlepszy możliwy kompromis między komfortem, osiągami i precyzją kierowania..
Oprócz profilu obręczy, ważną rolę odgrywa również materiał, z którego jest wykonana. Różnica między obręczami aluminiowymi i karbonowymi polega nie tyle na wadze, co na responsywności i sztywności. Są one jednak również bardziej kruche, co wiąże się z większym ryzykiem pęknięcia w razie upadku.
Wszystko zależy od twoich celów, ale także od budżetu, ponieważ podczas gdy najlepiej działające pary felg aluminiowych kosztują ponad 1000 euro, cena ta jest progiem wejścia dla felg karbonowych. Jeśli Twoim celem jest zwycięstwo, koła z włókna węglowego są naturalnym wyborem.
Drugim elementem koła jest piastaktóra zawiera system łożysk. Jakość piasty będzie miała duży wpływ na jakość kół. Wysokiej jakości obręcz z przeciętnymi piastami nie będzie w stanie pokazać wszystkich swoich zalet. W piastach najwyższej jakości można znaleźć łożyska ceramiczne, które zmniejszają tarcie. Oprócz jakości, system łożysk może być typu "stożek i kubek", wymagający bardziej regularnej konserwacji, ale ogólnie niezawodny w czasie, lub typu "łożysko uszczelnione", bez konserwacji (po prostu wymiana łożyska, gdy jest uszkodzone).
Wreszcie, co nie mniej ważne półki ponieważ jego rolą jest zapewnienie idealnego połączenia między piastą a obręczą w celu przenoszenia mocy, siły hamowania i zmian kierunku. Szprycha toleruje również pewne odkształcenia, zapewniając komfort i wytrzymałość. Szprychowanie jest definiowane przez liczbę szprych na kole i rodzaj sznurowania. Im więcej szprych ma koło, tym jest cięższe i mocniejsze. Koła triathlonowe mają zazwyczaj od 24 do 28 szprych, w zależności od specyfiki modelu.
Jeśli chodzi o sznurowanieNajbardziej klasyczne i wciąż najbardziej niezawodne są szprychy krzyżujące się przez 3 (jedna szprycha zawsze krzyżuje się z trzema innymi). Istnieją również szprychy krzyżujące się przez 2 lub promieniowe, tj. prostopadłe do piasty. To ostatnie rozwiązanie jest stosowane głównie w przednich kołach z klockami hamulcowymi, ponieważ nie jest wystarczająco wytrzymałe, aby wytrzymać naprężenia związane z hamowaniem tarczowym lub momentem obrotowym wolnego koła.
Jeśli chodzi o kształt szprychPłaskie szprychy są sztywniejsze i bardziej aerodynamiczne. Mogą również wytrzymać duże naprężenia. Jeśli jednak szukasz większego komfortu, okrągłe szprychy są bardziej odpowiednie.
OPONY CZY DĘTKI?
Poza osobistym gustem, wybór między zestawem kół z oponami a oponami dętkowymi ma bardzo różne implikacje na co dzień.
W przypadku felgi do opon dętkowych są lżejsze i pozwalają na zastosowanie większego nacisku: rezultatem są lepsze osiągi bez utraty komfortu, dzięki większej zdolności do odkształcania. Ułatwia to pokonywanie zakrętów o stromym kącie natarcia. Opony dętkowe pozwalają również na dłuższą jazdę przy niskim ciśnieniu, nawet po przebiciu opony, zwłaszcza z bombą naprawczą. Z drugiej strony, i to jest główne ograniczenie opon dętkowych, ich naprawa jest znacznie bardziej skomplikowana, żeby nie powiedzieć niemożliwa w pojedynkę na poboczu drogi (pomoc jest zabroniona w triathlonach). Opona dętkowa musi być założona co najmniej 24 godziny wcześniej, aby klej mógł idealnie wyschnąć.
W przypadku obręcze opon są przede wszystkim bardziej praktyczne, ponieważ można je szybko i łatwo wymienić. Co więcej, zapasowa dętka jest znacznie łatwiejsza w transporcie niż nowy przewód. Jeśli chodzi o prowadzenie, opony są często bardziej komfortowe na mokrych drogach i w niskich temperaturach, choć wszystko zależy od rodzaju gumy. Opony można zamontować w dowolnym momencie, w ostatniej chwili, jeśli chcesz, dzięki czemu możesz idealnie dostosować się do warunków pogodowych i wyścigowych. Wreszcie, cena opony dętkowej jest zazwyczaj niższa niż opony dętkowej.
Należy zauważyć, że niektóre coraz więcej obręczy jest kompatybilnych z oponami bezdętkowymi.Kompatybilne, co oznacza, że można je montować bez dętki. W tym przypadku uzyskujesz wszystkie osiągi i komfort opon dętkowych bez ograniczeń, ponieważ ryzyko przebicia jest bardzo małe. A jeśli tak się stanie, a płyn zapobiegawczy i / lub knoty nie rozwiążą problemu, zawsze możesz naprawić, zakładając dętkę. To rozwiązanie staje się coraz bardziej popularne wśród triathlonistów.
KLOCKI HAMULCOWE CZY HAMULCE TARCZOWE?
Podobnie jak w innych dyscyplinach hamulce tarczowe stają się coraz bardziej popularne w triathlonie. Większość nowych serii rowerów jest obecnie wyposażona w hamulce tarczowe. Obecnie dostępnych jest tyle samo kół z klockami, co z tarczami.
Oferując zarówno moc i optymalną modulację hamowaniaHamulce tarczowe zapewniają doskonałą skuteczność hamowania w każdych warunkach i na każdym rodzaju nawierzchni, ograniczają zużycie i nagrzewanie się pary obręcz/klocki hamulcowe oraz eliminują problemy powodowane przez utleniające się lub zacierające przewody.
Hamulce tarczowe oferują również inną korzyść dla triathlonistów, którzy mają parę aluminiowych kół i parę karbonowych kół do zawodów, ponieważ można je wyposażyć w hamulec tarczowy.nie trzeba już systematycznie wymieniać klocków hamulcowych gdy przełączasz się z jednego na drugi, jak ma to miejsce w przypadku obręczy do hamulców klockowych.
W każdym razie, jeśli masz już swój rower, nie będziesz miał innego wyboru, jak tylko kupić koła dostosowane do twojego układu hamulcowego.
JAKIE KOŁA DO MOJEJ JAZDY?
W triathlonie wybór kół ma kluczowe znaczenie dla optymalizacji całego pakietu i maksymalnego wykorzystania funkcji ramy. Wybór zależy głównie od pokonywanych tras i warunków pogodowych.
Większość triathlonistów ma co najmniej dwie pary kół, w tym podstawową parę z niską obręczą do treningu i jedną lub więcej par do zawodów.
Niska obręcz :
Wybierz niską, lekką obręcz, która gwarantuje responsywną wspinaczkę i błyskawiczne przyspieszenie do użytku w górach. Podstawowy model będzie również idealny do treningów na drogach niskiej jakości i w miesiącach zimowych, kiedy sprzęt jest wystawiany na próbę.
Wyższa, opływowa obręcz:
Wyższa, opływowa obręcz jest preferowana na płaskich lub pagórkowatych trasach ze względu na jej wydajność pod względem energii kinetycznej i aerodynamiki. Niezbędne uzupełnienie roweru triathlonowego / CLM.
Koło soczewkowe:
Najbardziej ambitni kolarze będą mogli korzystać z koła soczewkowego, jeśli pozwolą na to warunki pogodowe (brak wiatru). Jednak jazda na tych kołach jest wymagająca, zarówno fizycznie, jak i technicznie, i wymaga dobrego poziomu kontroli. Powinny być zarezerwowane dla doświadczonych triathlonistów na wysokim poziomie.
Découvrez tous nos conseils & Tutoriels